573 Articole

rezultate preluate din toată arhiva de articole

Se apropie One World Romania 2019. Selecția Graphic Front cu cele mai bune afișe.

De Ciprian N. Isac| 04 Martie, 2019 | Categorie: afiș film documentar | Vizualizări: 330

Anul trecut pe vremea asta spuneam într-un articol similar că mi se se tot așează credința că afișele de film documentar sunt mai creative decât cele de film de ficțiune. S-a comentat mai mult pe seama asta și s-au tras și câteva concluzii.
În acest an, la nici două săpâmâni până la începerea One World Romania 2019 l-am invitat pe Ștefan Bradea, coowner Bad Unicorn (distribuție film de artă), să ne spună și punctul lui de vedere. Îl aveți mai jos. Mulțumim!

Afișele pentru documentare au ca principală ţintă festivalurile de film și puține dintre ele sunt dedicate publicului larg de cinema. Asta pentru că foarte puține documentare ajung să fie distribuite în cinematografe.
În mod natural, poți spune că afișele pentru filme documentare sunt mai artistice, pentru că au o libertate independentă de presiunea de marketing pe care o are afișul de lungmetraj ficțiune. Acestea din urmă, pe lângă ideile despre filme pe care le transmit, trebuie să se distingă într-un cinematograf lângă alte zeci de afișe, trebuie să fie cât mai ușor de ”citit” de un public cât mai divers și mai larg. Trebuie să vândă unui public, chiar şi celui de multiplex, să se distingă, să facă din film un bun de larg consum.
Afişul de film de ficţiune nu se adresează atat de mult unei elite cinefile (cum e un afiș într-un festival) și nici nu are un public atât de bine definit pe cât îl are un film documentar proiectat într-un festival sau într-un cinema de artă.



Eldorado
Amintirea prieteniei sale cu o fetiță italiancă, refugiat al celui de-al Doilea Război Mondial, luată în grijă de către părinții săi imediat după război îl impulsionează pe regizorul Markus Imhoof să cerceteze ce se întâmplă cu toți refugiații salvați în ultimii ani din Mediterană de către autoritățile italiene. Atenția regizorului e îndreptată atât către cauzele care-i determină pe refugiați și migranți economici să-și părăsească țările natale - război, terorism sau sărăcie alimentată deseori și de politicile economice ale Europei, care continuă să submineze economiile naționale ale statelor africane -, cât și către modalitățile în care politicile țărilor europene vizavi de refugiați și migranți economici influențează atitudinea celor care intră în contact direct cu aceștia și care le decid, la rândul lor, soarta în funcție de propriile lor ideologii și parti-pris-uri.


Regia  Markus Imhoof/ Durată 91 min/ V.O.: germană, engleză, italiană/ Subtitrare engleză, română
PREMII SI FESTIVALURI
Berlin International Film Festival 2018, Locarno International Film Festival 2018, Telluride Film Festival 2018, BFI London Film Festival 2018, Visions du Réel 2018




Distanța dintre mine și mine / The Distance Between Me and Me
Urmărim conturul unei fețe și observăm un nas, posibil să îl recunoaștem instant. Cui aparține acest nas curios de sublim și sublim de curios? Pentru mulți, este una dintre figurile copilăriei lor, vocea jucăușă din spatele Ninigrei și a lui Aligru. Pentru literatura română, este un monument. Pentru regimul comunist – o „poetă decadentă”, după ce fusese, în primii ani ai acestuia, o susținătoare ferventă.  Dar cine a fost Nina Cassian pentru sine? „Distanța dintre mine și mine” atestă anduranța acestei figuri feminine, poeta nepierzându-și nici în ultima perioadă a vieții credința în basm, în haiosul uzualului și, așa cum mărturisește și ea, în dragoste. Vocalitatea credinței în sine ca artist și în propria sa feminitate este explorată prin materiale de arhivă și prin interviuri oneste, care exprimă o continuă luptă a unei expresii intelectuale. Documentarul realizat de Mona Nicoară și de Dana Bunescu păstrează vie memoria Ninei Cassian, în același spirit ludic și carismatic ca al poetei, iar, împreună cu acordurile muzicii compuse de ea însăși, ne oferă ocazia unei deconectări temporare de la angoasele realității.

Regia Mona Nicoară, Dana Bunescu
Durată 89 min
V.O. română
Subtitrare engleză

PREMII SI FESTIVALURI
Les Films de Cannes à Bucarest 2018 - Premiul Publicului
Trieste Film Festival 2019 - Documentary Competition



Srbenka
Moartea violentă a unei tinere fete de etnie sârbă, în contextul conflictelor sârbo-croate de la începutul anilor ’90, devine subiectul unui spectacol de teatru. Mai degrabă decât asupra spectacolului în sine, „Srbenka” se concentrează asupra momentelor de discuții de la repetiții și asupra propriilor experiențe pe care ororile trecutului le trezesc în fiecare dintre actori. Scena goală lasă locul unor segmente în care confesiunile actorilor dovedesc că tensiunile etnice și ura dintre oameni încă persistă, chiar și la nivelul adolescenților care nu se născuseră la momentul conflictelor. A fi de origine sârbă în Croația încă rămâne un lucru rușinos, pe care mulți îl ascund. Prin scenele sale de discuții colective, de terapie în grup, „Srbenka” urmărește un proces de reconciliere cu trecutul personal și cu cel național, lansând un îndemn către toleranță în contextul unei Europe de Est acut divizate și încă scufundate în ranchiuni etnice, transmise mai departe fără justificare, din generație în generație. 
Regia: Vitali  Manski/ Durată: 72 min/ V.O.: croată/ Subtitrare: engleză, română
PREMII ȘI FESTIVALURI
Chicago International Film Festival 2018
DOK Leipzig 2018
Doclisboa International Film Festival 2018
Ji.hlava International Documentary Film Festival 2018
Sarajevo Film Festival 2018 - Heart of Sarajevo for Best Documentary Film
Amsterdam International Documentary Film Festival 2018
Bilbao International Festival of Documentary and Short Films 2018
Visions du Réel 2018 - Special Mention: Buyens-Chagoll



 

Stefan Bradea One World Romania poster

Despre autor

Ciprian N. Isac
Ciprian este licențiat în grafică (Universitatea de Arte, București). Cofondator al Atelierului de grafică, în anul 2005. În anul 2010 pornește Graphicfront, proiect ce include printre altele și seria cărților Grafică fără computer. Lucrează ca graphic designer specializat în publicații și grafică de eveniment (Romanian Design Week, Street Delivery, CNDB, etc). Pe alocuri mai gândește și realizează design de obiect expozițional și gestionează diverse proiecte de echipă.