Scrisoare deschisă în atenția Ministrului Culturii, Domnului Demeter András István
Continuăm apelul către operatorii culturali care decontează proiectele culturale din sesiunea I 2025 AFCN și care se luptă cu platforma ale cărei câmpuri predefinite și ale cărei butoane funcționează doar din când în când. Acum, tocmai se încarcă o nouă versiune, deci nu se poate lucra pe ea. Dacă vă regăsiți în propunerea de mai jos, semnați pentru a înmâna scrisoarea decidenților nominalizați în text, cât mai curând. În timp util, fiindcă se apropie rapid data închiderii financiare!
Mulțumim celor care au semnat deja!
În atenția Unității de Management a Proiectului,
Domnului Director Bogdan Ștefan Trâmbaciu
În atenția Ministrului Culturii,
Domnului Demeter András István
În atenția AFCN,
Consiliului și
Doamnei Director Irina Cios
Subiect: Platforma SDFC – modul de raportare inutilizabil
Domnilor decidenți,
Dorim să vă informăm cu privire la modulul de raportare al platformei SDFC – proiecte culturale AFCN.
Ghidul a fost urcat pe site-ul AFCN abia în data de 6 octombrie 2025, când mai multe proiecte s-au încheiat deja de multe luni, și ar fi trebuit raportate în 30 de zile. Modul de operare al platformei este ilogic, greoi, iar butoanele care ar trebui să salveze documentele deja încărcate nu funcționează. Cum termenul limită de finalizare a raportării pe finanțările din Sesiunea I/2025 este 15.11.25 au rămas practic 30 de zile să învățăm să lucrăm într-un sistem nou, complicat și nefuncțional. Și mai ales ilogic.
Un dosar de raportare letric se construiește în 2 săptămâni. Pe platformă, realizarea acestui dosar înmulțește timpul de cel puțin trei ori, în cazul fericit al funcționării impecabile a platformei. Pentru utilizarea acesteia nu s-a făcut nici o consultare cu cei care vor opera pe ea, aplicanții și evaluatorii/auditorii.
Navigarea între meniuri, multitudinea de câmpuri care trebuie completate, inutilitatea unor informații care trebuie completate și care se regăsesc deja în cuprinsul documentelor ce se vor încărca, lipsa unei viziuni holistice asupra procesului de raportare, auto-controlul, sunt acțiuni care doar complică procesul, în loc să-l simplifice.
În acest moment nici nu știm ce funcționează coerent și ce nu, până efectiv nu vom testa toate aspectele unui întreg proces de raportare. Nu este explicat cum se adaptează bugetul la sumele rezultate în implementare. Cum se încarcă acele plăți care nu au contract și care conform legii pot fi efectuate prin achiziție directă, fără ofertare, în bază de comandă, dacă valoarea estimată a achiziției este mai mică de 9.000 lei, fără TVA.
Pentru toți operatorii culturali care au proiecte în sesiunea I/2025 propunem raportarea letrică, urmând ca în lunile 11-12-01 să testăm paltforma pentru raportarea proiectelor din sesiunea II/2025 împreună, beneficiarii și evaluatorii, după ce în prealabil se vor discuta aspectele care îngreunează procesul, nu-l simplifică.
Vă rugăm să organizați de urgență o întâlnire Zoom cu toți operatorii culturali și cu auditorii de proiect, în ianuarie 2026, în care să discutăm despre simplificarea procesului de raportare. Cu toții ne dorim digitalizarea și eliminarea birocrației, dar nu în condițiile în care munca pentru un proces transparent de raportare se triplează în volum.
Vezi aici cine a semnat, semnează și tu și dă mai departe!
Despre autor

Dacă dorești să distribui o informație din zonele noastre de interes, scrie-ne la adresa hello@atelieruldegrafica.ro