504 Articole

rezultate preluate din toată arhiva de articole

Este afișul de film documentar mai creativ decât cel al filmului de ficțiune?

De Ciprian N. Isac| 14 Martie, 2018 | Categorie: afiș film | Vizualizări: 305

Aveți în viewer-ul de mai sus aproape 60 de afișe de film documentar. De câțiva ani de când urmăresc afișele festivalului de film One World Romania am intrat la o idee: afișele de film documentar sunt mai bine decât celelalte.
Să ne înțelegem, majoritatea afișelor de film și-au pierdut frumusețea, caracterul ilustrativ și farmecul pe care le-au avut odată, mai ales în ce privește compoziția și amprenta umană. Dar despre asta poate vom vorbi altă dată. Ce vreau să spun e că spre deosebire de majoritatea afișelor de film de ficțiune, unde tot ce vedem e o imagine centrală străjuită de titlul filmului și caseta tehnică așezate sus sau jos, la filmul documentar am observat o ușoară diversitate în abordare. Mai mult desen, mai multă inventivitate compozițională și cromatică. Până și unele stângăcii care apar le apropie mai mult de oameni, în comparație cu perfectele afișe ale industriei de film americane, de pildă.

Am mai întrebat în stânga în dreapta pe FB și am primit câteva păreri. Unii mi-au spus că: mesajul unui film documentar este mult mai clar decât al unui film artistic. Artistul care creează afișul lucrează pe o temă dată la filmul documentar, pe când la un film artistic, mesajul este mult mai complex iar creatorul afișului se pierde de multe ori in peisajul mesajelor, fără a se ridica la nivelul artistic al filmului. (Constantin G.), sau având o piață mai mică de desfacere, un public țintă mai redus,  filmele documentare au mai mare nevoie de creativitate (George M.). S-a mai spus că filmul artistic ar avea un mesaj mai complex, și poate de-aia…
Ba chiar s-a râs pe tema asta cum că arta se consumă în film, nu mai apucă să ajungă pe afiș…sau ironii de genul: ...se documentează mai mult...(Horia S.)

Fără să dezvolt foarte mult aș spune doar că eu cred că în filmul documentar sunt implicați altfel de oameni, cu un alt tip de aplecare, cu o altfel de poziționare față de afiș. Poate că, paradoxal, tocmai lipsa bugetului enorm i-a determinat să nu comande un afiș unei companii de publicitate care să facă un superb montaj între patru cadre făcute high-res de către un fotograf de platou (care platou ?!?!:), în schimb i-a dus către un prieten care, neplătit fiind și-a permis să facă și greșeli sau a îndrăznit să-și facă o bucurie experimentând mai mult…
Nu știu, poate că mai sunt una-două tipologii de făcător de afiș…dar poate altă dată.

Una peste alta, după ce vedeți afișele din acest post, vă invit să le vedeți și pe cele din edițiile precedente OWR:
Afișe 2017, Afișe 2016, Afișe 2015

Și nu uitați, festivalul de film documentar One World Romania începe vineri, aici mai multe date.
Mulțumim Alexandrei Ivan pentru colaborarea din fiecare an.





Despre autor

Ciprian N. Isac
Ciprian este licențiat în grafică (Universitatea de Arte, București). Cofondator al Atelierului de grafică, în anul 2005. În anul 2010 pornește Graphicfront, proiect ce include printre altele și seria cărților Grafică fără computer. Lucrează ca graphic designer specializat în publicații și grafică de eveniment (Romanian Design Week, Street Delivery, CNDB, etc). Pe alocuri mai gândește și realizează design de obiect expozițional și gestionează diverse proiecte de echipă.