SPARKLING HAENDEL – 21 martie 2023, de Ziua Muzicii Vechi.
Un concert vocal – instrumental cu o muzică spumoasă, strălucitoare, spectaculoasă, propusă pe scena Sălii Auditorium a Muzeului Național de Artă al României. Membrii ansamblului Sempre vă invită la o „călătorie cu ghidaj” în lumea sunetelor lui Haendel, pe un „traseu” bine iluminat și cu efecte sonore strălucitoare. Concertul (cea mai recentă producție - 2023 - a ansamblului „Sempre”) este și un omagiu adus aceluia care, alături de J.S. Bach, reprezintă unul din cele două puncte culminante ale muzicii baroce.
Cunoscut mai mult, poate, pentru creația sa în domeniul operei, Haendel a dedicat vocii umane linii melodice de o frumusețe aparte. Fie că este vorba despre pasaje de linie, însoțite de tensiune melodică și dramatism, fie că avem de a face cu interminabilele sale momente de coloratură, vocea capătă, în creația lui Haendel, o energie și strălucire aparte. Din toată muzica sa, reiese că Haendel a fost îndrăgostit de vocea omenească dar nu mai puțin atras de sonoritățile orchestrale sau instrumental camerale.
Aceste „sclipiri” - concentrate major în lucrări magistrale precum suita orchestrală ”Music for the Royal Fireworks” (1748), sau minunatele uverturi sau suite instrumentale conținute în opere precum „Rodrigo” (1707), „Rinaldo” (1711), „Il pastor fido” (1712), „Alcina” (1735) – însoțesc întreaga creație haendeliană, de la lucrările de tipul suitelor instrumentale solo, continuând cu cele camerale și atingând un fel de apogeu în creația de operă și cea orchestrală. Repertoriul propus pentru Ziua Muzicii Vechi 2023 (București) încearcă o „trecere în revistă” a genurilor de mai mici dimensiuni, frecvent prezente în creația lui Haendel: concerto grosso, concertul instrumental solo cu acompaniament orchestral, triosonata, aria sau cantata pentru voce solo și ansamblu orchestral.
Georg Friedrich Haendel s-a născut în același an și a evoluat în aceeași perioadă cu celălalt mare compozitor al Barocului muzical (J.S. Bach). După o perioadă în care a evoluat ca interpret și șef de orchestră în Germania, a plecat în Italia, unde a studiat cu compozitorii italieni Arcangelo Corelli, Alessandro și Domenico Scarlatti, și cu Agostino Steffani. În cei 3 ani petrecuți în Italia, compune opere, oratorii și un mare număr de cantate religioase, însușindu-și stilul și mijloacele muzicii italiene. În primăvara anului 1710 se întoarce în Germania pentru a prelua postul de Kapellmeister la curtea prințului de Hanovra dar sfârșitul aceluiași an îl găsește la Londra unde are un prim succes cu opera feerică „Rinaldo” (Haymarket Theatre). Se stabilește definitiv la Londra, în calitate de compozitor și muzician al curții regale, unde rămâne până la moartea sa (1759).
În program:
G. Fr. Haendel (1685 – 1759):
Concertul în fa major, Op. 6, nr. 2: Andante larghetto – Allegro – Largo – Allegro, ma non troppo
Concertul în fa major, op. 4, nr. 4, HWV 292 – solo clavecin, corzi: Allegro – Andante – Adagio – Allegro
Süsse Stille, sanfte Quelle, HWV 205 - soprană, vioară și continuo
Triosonata în sol minor, HWV 391 - două viori și basso continuo: Andante – Allegro – Arioso – Allegro
Meine Seele hört im Sehen, HWV 207 - soprană, vioară și continuo
Concertul în si bemol major, HWV 288 – vioră, corzi, continuo: Andante – Adagio – Allegro
Crudel tirano Amor, HWV 97 – sopran, corzi, continuo: Allegro – Recitativo – Larghetto – Recitativo – Allegro
G. Fr. Haendel (1685 – 1759):
Concertul în fa major, Op. 6, nr. 2: Andante larghetto – Allegro – Largo – Allegro, ma non troppo
Concertul în fa major, op. 4, nr. 4, HWV 292 – solo clavecin, corzi: Allegro – Andante – Adagio – Allegro
Süsse Stille, sanfte Quelle, HWV 205 - soprană, vioară și continuo
Triosonata în sol minor, HWV 391 - două viori și basso continuo: Andante – Allegro – Arioso – Allegro
Meine Seele hört im Sehen, HWV 207 - soprană, vioară și continuo
Concertul în si bemol major, HWV 288 – vioră, corzi, continuo: Andante – Adagio – Allegro
Crudel tirano Amor, HWV 97 – sopran, corzi, continuo: Allegro – Recitativo – Larghetto – Recitativo – Allegro
Interpretează:
Ansamblul de muzică barocă SEMPRE:
- Cristina Vasilache – soprană
- Mircea Ionescu / Rafael Butaru / Mircea Grigore Lazăr – vioară barocă
- Tamara Dica – violă barocă
- Zsombor Lázár – violoncel baroc
- István Csata – violone
- Andrej Jovanic – chitară barocă (Belgrad)
- Raluca Enea – clavecin
Ansamblul de muzică barocă SEMPRE:
- Cristina Vasilache – soprană
- Mircea Ionescu / Rafael Butaru / Mircea Grigore Lazăr – vioară barocă
- Tamara Dica – violă barocă
- Zsombor Lázár – violoncel baroc
- István Csata – violone
- Andrej Jovanic – chitară barocă (Belgrad)
- Raluca Enea – clavecin
Biletele sunt puse în vânzare prin rețeaua Eventim.
FB Event aici
Foto Asya Kozina
FB Event aici
Foto Asya Kozina
Despre autor
Material furnizat de prietenii sau partenerii noștri (Radio România Cultural, Fundația Cărturești, One World Romania, Zeppelin, Igloo media, Centrul Ceh, Centrul Național al Dansului, Graphicart-News, Asociația Ephemair, Poster Jam, Editura Cartea Copiilor, Editura Frontiera) sau provenind din arhiva Graphic Front, biblioteca Atelierului de grafică, sau alte surse. (menționate de fiecare dată la sfârșitul articolului)
Dacă dorești să distribui o informație din zonele noastre de interes, scrie-ne la adresa hello@atelieruldegrafica.ro
Dacă dorești să distribui o informație din zonele noastre de interes, scrie-ne la adresa hello@atelieruldegrafica.ro
Vezi mai multe articole scrise de Difuzor GF