487 Articole

rezultate preluate din toată arhiva de articole

Cartea tipărită - O istorie vizuală

De Anna Ciepiela| 17 Aprilie, 2012 | Categorie: târguri de carte | Vizualizări: 2091

Dacă tot vă gândiți unde ați putea să mergeți de 1 mai, iar Mamaia nu intră pe lista locurilor preferate, vă recomandăm Amsterdam unde până pe 13 mai aveți șansa de a vizita o expoziție extraordinară: The Printed Book: A Visual History. Aici sunt prezentate cele mai remarcabile cărți din istoria tiparului occidental de mai mult de cinci secole: de la Elegantiae linguae Latinae imprimată de Nicolas Jenson în Veneția anului 1471 (faimoasă datorită caracterelor folosite - Jenson a fost primul care a tipărit cărți cu caractere romane - antiqua)  până la cea proiectată de Irma Boom în anul 2010 (James, Jennifer, Georgina are the Butlers de Jennifer Butler) - zeci de ediții care împreună formează canonul designului de carte.


O să vedeți acolo adevărate minunății precum Hypnoerotomachia Poliphilii, tipărit de Aldus Manutius la Veneția în anul 1499, considerată una din cele mai frumoase incunabula; ediția din 1715 a albumului științific despre viața și metamorfoza insectelor, de Maria Sybilla Merian, care conține ilustrații mari și colorate; Dlja golosa de Vladimir Majakowski proiectată de El Lissitzky, și multe cărți ieșite din cele mai faimoase tipografii: Paris (Estienne), Basilea (Johann Froben, Johannes Oporinus), Antwerp (Plantin), Imprimerie Royale din Paris, Birmingham (John Baskerville), Parma (Giambattista Bodoni), Kelmscott Press (William Morris).


Aceasta este de fapt o superbă colecție de cărți, din care se poate înțelege în cel mai practic mod cum s-a dezvoltat și cum a evoluat tiparul, cum migrau centrele tipografice dintr-o zonă în altă în funcție de mersul economic al comunității, și cum s-au schimbat tendințele din secolul XV până în prezent. Toate acestea într-o formă deloc obositoare pentru vizitator - cărțile sunt expuse în trei camere în două moduri: tradițional, cronologic și unul mai subiectiv, bazat pe Sistemul Zecimal a lui Melvil Devey, creat pentru librării în anul 1876 și folosit până astăzi. Amenajarea vizuală a expoziției merită și ea menționată. Etichetele nu au fost lipite pe pereți - vizitatorii explorează expoziția cu un catalog sub formă de ziar în care toate exponatele sunt trecute împreună cu un scurt comentariu. Cărțile sunt expuse pe rafturi acoperite cu sticlă pe care au fost puse cifre tăiate din folie albă, iar pentru tot ce înseamnă text (pe pereți, pe sticlă, în catalog și alte materiale) a fost folosit Helvetica, un font cu la fel de mulți dușmani pe cât are iubitori, dar cu o pozitie puternică în istoria și actualitatea designului de carte.
Concepută și proiectată de designerii din studioul Experimental Jetset, The Printed Book - A Visual History poate fi vizitată până pe 13 mai la University of Amsterdam


Iar dacă vă plac cărțile despre design, tot în Bijzondere Collecties găsiți o librărie cu o vastă ofertă de titluri rare pentru România - sunt atât de multe, că e și greu să te hotărăști! 

Articole similare: l ISTORIA AFISULUI POLONEZ l CONTRAR AȘTEPTÄ‚RILOR l


François-Ambroise Didot / Torquato Tasso,  La Gerusalemme liberata / Paris, 1784-1786

Fernand Léger / Blaise Cendrars, La fin du monde filmée par l'ange / Paris, 1919

El Lissitzky / Vladimir Mayakovsky, Dlja golosa / Berlin, 1923

Wim Crouwel (Total Design) / Remco Campert, De letter ... n / Amsterdam, 1966


Foto Anna Ciepiela

Expoziție The Printed Book: a Visual History
Perioada 08.02-13.05.2012.
Adresa Bijzondere Collecties,
Oude Turfmarkt 129
1012 GC  Amsterdam
 

anna ciepiela

Despre autor

Anna Ciepiela
ANNA CIEPIELA e poloneză și a studiat teoria și practica editării în Cracovia (Universitatea Iagielona). Licența și-a scris despre design de carte în România. A proiectat cărți pentru edituri din Polonia: Karakter, W.A.B., Wydawnictwo Literackie, și România. În perioada 2011-2013 a locuit la București și a lucrat la Atelierul de grafică. În prezent trăiește în Olanda și lucrează la Studio Pino, Amsterdam.

0 comentarii

Scrie un comentariu

Graphicfront vă recomandă ca opiniile exprimate să fie scurte şi la obiect. În general, nu trebuie să depăşească lungimea articolului original. Comentatorii trebuie să manifeste respect faţă de ceilalţi participanţi la discuţie şi să folosească un limbaj corect şi civilizat. Graphicfront îşi rezervă dreptul de a modifica sau respinge comentariile care nu întrunesc aceste cerinţe.