"Pot să arunc cu roșii în mine și să spun că am ratat, sau pot să spun că am reușit 22 din 31..." 22 de ilustratori ne povestesc cum le-a fost 2019 (Partea I)

De Ciprian N. Isac| 29 Februarie, 2020 | Categorie: ilustrație ilustratori românia | Vizualizări: 1821

Scrisul despre sine e ușor periculos. Astăzi lauda de sine a devenit inodoră și are iz de self-promotion. În doze mici însă să fii auto-referențial nu e rău, face chiar bine. Privit altă dată cu ochi răi, acest gest e acum doar un alt mod de a te prezenta și de a fi printre ceilalți care fac același lucru pe care-l faci și tu. Ce avem aici trebuie privit ca un exercițiu participativ. Să poți articula câteva fraze despre tine, să poți să-ți pui produsele pe un podium comun, fără a te deforma sau supradimensiona, înseamnă să-ți vezi locul și să-ți asumi lucrurile pe care le faci. Bune sau mai puțin bune.
Din punctul meu de vedere, ce e mai jos e foarte prețios, le mulțumesc tuturor și îi aștept să ne scrie oricând vor să împartă ceva cu ceilalți.
Și pentru că totul trebuie să aibă un nume pe lumea asta, am pus aceste articole sub tagul
GUILD REPORT – O intenție GraphicFront pentru cunoaștere reciprocă și consolidare a breslelor.

Partea a II-a poate fi citită aici
Următorul articol Guild Report va fi cu graphic designeri, probabil peste o săptămână.



GEORGIANA CHIȚAC (sus)
A fost un an plin, epuizant, s-au gândit multe, s-au întâmplat și mai multe. Am desenat mult, mult mai mult decât de obicei, eu nefiind genul care sa doodlească pe toți pereții când prinde un moment. Iar partea cea mai bună e că nu cred să îmi fi displăcut vreun proiect. Am lucrat la două cărți,
una dintre ele a fost publicată deja de editura Cartea Copiilor în urma unui concurs organizat de CUAC, pe care l-am câștigat ca ilustrator, iar cea de-a doua, pe care am și scris-o, a câștigat premiul Editurii Arthur și urmează a fi publicată anul acesta. Deci pe partea de cărți pentru copii îmi simt inima plină. Am pus bazele ANIMINI – un shop online cu produse ilustrate. A fost mult de gândit aici, adică genul de muncă care nu se vede și după care te întrebi epuizat ce naiba ți-o fi luat atâta?!? Dar până la urma s-a întâmplat și el și trebuie să recunosc că sunt fericită cu ce a rezultat. Au fost multe colaborări frumoase cu Cărturești, unele au ieșit la iveală, altele mai așteaptă încă să scoată nasul din tipar. Am avut și o aventură extraconjugală cu ilustrația digitală, dar e cam secretă, așa că nu detaliez. Am încercat pentru prima dată provocarea Inktober. Pot să arunc cu roșii în mine și să spun că am ratat, sau pot să spun că am reușit 22 din 31, ceea ce nu e rău pentru cineva care nu prea se poate mândri cu constanța. Am participat cu două portrete la o expoziție care eu cred că este importantă pentru memoria noastră si cu siguranță a fost importantă pentru sufletul meu de copil născut în comunism – „REZISTENȚII. Amintire și recunoștință”, de la Muzeul Cotroceni. Au mai fost câteva proiecte, unele mai frumoase, altele mai obositoare, important e că s-au terminat cu bine. (????) Faptul că a fost primul an în care am avut de la început un atelier luminos și primitor m-a forțat să lucrez zilnic, dar fără excese, fără să mă mai prindă nopțile cu creionul în mână, a mai adus un pic de ordine în viața mea.
Ceea ce a fost bine, dar nu lipsit de dureri de spate.





ADRIAN SERGHIE (Iași)
2019 a fost un an lung și plin de proiecte cum n-am mai avut. În primul rând, am făcut câte un workshop de desen aproape în fiecare lună și am organizat și
2 maratoane de desen, de 12 ore fiecare, unul în luna mai și unul în luna octombrie. Apoi, din luna august sunt doar freelancer, după ce am fost 10 ani angajat ca graphic designer. Asta înseamnă că acum am mai mult timp doar pentru desene și ilustrații :)
În fiecare an mi-am propus să vin cu ceva nou, iar anul trecut am început un proiecțel în care mi-am zis că voi încerca să ilustrez (aproape) în fiecare zi câte ceva amuzant (“puns” și expresii românești în principal). În prezent am ilustrat 210 expresii. Desenul cu
Nu ridica TONUL a fost cel mai apreciat. 210 desene înseamnă multe pagini. Așadar, am umplut 2 sketchbook-uri cu ilustrații făcute după puns și expresii românești. Primul a ajuns la artistul Dan Perjovschi iar al 2-lea este încă de vânzare.
Din seria proiectelor/colaborărilor locale am avut ocazia sa ilustrez 5 cărți pentru Filit (Festivalul Internațional de Literatură si Traducere), continuări ale poveștilor lui Creangă. A fost foarte interesant să fac asta și mă simt mândru.
Cei de la Legumele De Acasă m-au rugat să le “decorez” mașina de livrări cu ilustrații;
JassyRo, cea mai bună cafea din Iași, au împlinit 5 ani și au apelat la mine să le fac designul pentru
tricouri și stickere. How cool is that?
Din seria proiectelor personale am lansat al 3-lea volum al cărții de colorat cu pisici (deja lucrez la al 4-lea volum) dar și
MEOWtopia, o bandă desenată scrisă și ilustrată de mine, despre un posibil război dintre pisici, căței și șoricei.
La sfârșitul lui 2019 s-au împlinit 30 de ani de la Revoluție. “Istorii din ‘89 în benzi desenate” este un proiect la care am contribuit și eu cu desene alături de încă 38 de artiști din țară.Anul acesta am avut ocazia să lucrez pentru mai multi clienți, multe dintre colaborări fiind “Desene după fotografia ta”, un proiect drag mie pe care-l desfășor de peste 8 ani.
Pagina Facebook,
Website
 



ANDRA ALEXANDRA ANASTASIA
(București)
Anul 2019 a fost cu multă muncă dar și cu multe provocări. Luasem o pauză cam mare de la desenat, cam șase ani. Pur și simplu eram concentrată pe alte lucruri așa că atunci când m-am reapucat să fac ceva în direcția asta mi-am dat seama că uitasem multe lucruri de bază.Am început în 2019 să desenez, să experimentez cu tot felul de tehnici nu doar digital ca să îmi intru iar în ritm. O prietenă mi-a văzut niște lucrări în tuș și mi-a propus să le vând la NeoGalateca Shop. Am vândut 4 lucrări din șase și cumva asta mi-a redat încrederea în mine.
Am început timid să anunț și să arăt ce fac și am deschis drumul către preluarea de comenzi și nu m-am mai oprit. Am acceptat cam tot ce a venit, de la invitație de nuntă la afișe până la ilustrații pentru diferite brand-uri. Nu am un stil anume, îmi place să mă adaptez pe cerințele clientului pentru că îmi place să explorez, să văd dacă îmi iese, și așa am și ocazia să învăț.
Cu un an în urmă participasem la ceva târg pentru părinți și copii unde mi-am printat ilustrațiile pe sacoșe de pânză și fețe de pernă, toate din materiale recuperate din fabrici iar fetele care organizau evenimentul mi-au propus să lucrăm împreună, așa am ajuns să le fac afișele pentru evenimentul din 2019 și să mă deschid mai multe spre colaborări. Îmi era frică să nu preiau vreo comandă și să nu iasă ce voia clientul. Apoi au urmat diverse colaborări, în special cu prieteni. Am avut niște ilustrații expuse la re-deschiderea cafenelei mele iubite din Iași, o ilustrație la una din edițiile Filit Iași, am mai colaborat într-un proiect comun cu Muzeul Literaturii din Iași, o dată pe an duc lucrări la NeoGalateca Shop și de două ori pe an scot ilustrațiile pe print, deobicei sacoșe și mai nou am încercat și pe tricouri și a fost mai bine decât mă așteptam.
Tot anul acesta o prietenă mi-a propus să colaborăm pentru niște brand-uri, am acceptat și mă bucur, am simțit și eu cum e să primești brief-uri și să ai deadline-uri.
Îmi place freelancer, îmi place cum sunt și ce fac momentan, nu prea am timp liber, nu desenez atât de mult pe cât îmi doresc dar pentru 2020 îmi propun să nu mai accept extra jobs și să fac mai multe ilustrații pentru mine, să încerc să îmi definesc un stil, să fac un portofoliu, să cresc.

Facebook & Behance



CRISTINA DANDU
Fiecare an este exact așa cum ți-l faci, iar pe 2019 l-am umplut cu vârf și îndesat. Ce e drept, a fost îndesat cu mai multe schimbări personale decât profesionale. Cu un mutat la țară și un copil mic, zilele au părut pline, chiar și atunci când credeam că sunt goale. Când a venit vorba de proiecte de ilustrație, a fost nevoie de o desfășurare de forțe majoră pentru a găsi timpul neîntrerupt necesar, iar pe această cale vreau să îi mulțumesc soțului, pisicii și vecinilor.
În 2019 am ilustrat primele mele board books, adică multă ilustrație și puține cuvinte, așa cum îmi place mie și mai ales, copilașilor micuți. Au fost cărți dedicate Crăciunului, Paștelui și Halloween-ului, care vor fi distribuite în America de Nord, deci șanse mici să le găsiți pe la noi. Pe la noi, dacă aveți sau cunoașteți copii în clasa a șaptea sau a opta, puteți vedea ilustrațiile mele în manualul de limba română, în colaborare cu Editura Art. Printre picături, am mai avut plăcerea să ilustrez și câțiva monștri și acrobați, dar nu orice fel, ci monștri care joacă ping-pong și acrobați în formă de cifre. De asemenea, aerul curat m-a inspirat să încep și câteva proiecte personale, pe care le voi lansa anul acesta.
Pe scurt, 2019 a fost greu, a fost frumos, a fost. Lecții am învățat, mai ales în ale calmului, organizării și ascultării instinctului. Sper să-mi prindă bine în 2020! Va țin la curent online, pe 
www.danducandu.com și pe Instagram, cristinadandu.



ANA KUN (Timișoara)
Uau, ce an: în februarie am fost într-o rezidență la Salzburg, foarte mișto, am făcut o carte-dosar în două exemplare, una copia infidelă a
celeilalte. A fost greuț să fiu singură în atelier, nu ca la Balamuc cu Livia și Răzvan tătă ziua. În martie am participat la prezentarea artistei-arhitect Apolonija Šušteršič, invitată să realizeze o lucrare pentru bienala Art Encounters. Întâlnirea asta și alte câteva după au dus la formarea grupului Zephyr (alături de Livia Coloji și Victor Dragoș) și, după multe luni de muncă intensă, la proiectul Sugestia Zilei (Următoare) despre poluarea aerului din Timișoara (septembrie-octombrie): o masă rotundă cu autorități, poluatori și specialiști (medici, chimiști, ecologiști etc); o cameră de documentare la Muzeul Transporturilor Corneliu Miklosi ce conținea un monitor cu valorile PM2,5 din Timișoara, în timp real (mulțam fain URADmonitors), plante bune producătoare de oxigen, cărți și legislație în domeniu, o schemă a compușilor chimici din aer plus altele; anunțuri prin oraș despre incidența afecțiunilor pulmonare (chiar în perioada primului smog dens din oraș); piesa de teatru-forum de la Basca, Să se facă, bazată pe întreaga experiență. Între timp, în iunie am avut o colaborare superfaină cu TypopassageTM, Guten Tag! Mugur Călinescu, alăturarea unei arhive de tag contemporan timișorean (documentată de superechipa TPTM) cu textele lui Mugur Călinescu din ‘81, re-scrise de mine cu creta pe perete pentru a onora gestul său.
În noiembrie a murit bunicul, era de o vârstă cu Iliescu care e bine-mersi.




ALEXANDRU CIUBOTARIU
(București)
2019. Câteva cărți: “Greuceanu” (după Petre Ispirescu), “Cărțile cu Apolodor” (de Gellu Naum), “Cocoşelul Neascultător” (de Ion Lucian) editia a II-a, editura Casa Radio și “Istorii din '89 in benzi desenate” (album colectiv, autor si coordonator), editat de Muzeul Județean de Istorie Brasov. Dar și lucrari si design titlu in cartea “Un-hidden Street Art in Romania” editata de Save or Cancel (Romania).

Câteva expoziții, intervenții și performace-uri: expozitie de grup Expoziția de ilustrații ”Basme vechi in lumea noua” Muzeul National de Istorie a Transilvaniei, Cluj-Napoca, East European Comic Con, Romexpo, mural și participare in cadrul evenimentului Hai in Tei sa 3 la 3, Complexul Cultural Sportiv Studentesc Tei, live-drawing impreuna cu formatia Orkid, Club Expirat și TamTam Festival Brasov, expoziție si invitat in cadrul Festivalului International de Benzi Desenate de la Sibiu, Pavilionul Multicultural al Muzeului Astra, Sibiu, expozitie de grup Supercontemporana, Lavacow Contemporany, Palatul Cesianu-Racoviță, invitat si instalatii stadale in cadrul Sibiu International Street ART Festival, expoziție de grup Globalworth District | Visual Arts edition, One Night Gallery, invitat si mural in cadrul Festivalului international de arta urbana Stradart Targu-Jiu, mural in cadrul proiectului George Street Gallery, curator Ramona Chirica, pod Aurel Vlaicu Bucuresti, artist invitat in expozitia Muzeul Jucariilor la Muzeul National de Istorie a Romaniei, mural pentru Undertown Street Art Gallery Timișoara, parte din ColorsTalk un proiect de producție și expunere a 10 lucrări de street art, Bucuresti, trainer in cadrul Worksheep 13, Centrul Internațional de Cercetare și Educație în Tehnologii Inovativ Creative – CINETic din cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică ”I.L. Caragiale” București, expozitia internationala de grup comiXconnection la Muzeul Culturilor Europene (Museum Europäischer Kulturen) Belin, Germania, invitat, afișul, expoziție, live-drawing pentru București ComicsFest 2019, invitat, expoziție in cadrul Festivalul de Benzi Desenate Istorice Brașov, Muzeul Judetean de Istorie Brasov, mural Outside Histories - proiect special NAG București, Rezidența BRD Scena9 Bucuresti, expozitie personala Pisica Patrata +, galeria Imbold Bucuresti, invitat, expozitie, live-drawing in cadrul BOOKerini Târg internațional de carte pentru copii, Biblioteca Națională a Romaniei, invitat si pannel la Transylvania Comic Con, Cluj-Napoca, expoziție de grup Salonul de Arta Aplicată a filialei de grafică publicitară a Uniunii Artiștilor Plastici, galeria Orizont, București.

2020 sper să aducă finalizarea unui proiect de mult început. Și pace! Mulțumesc.




ANCA SMĂRĂNDACHE (București)
Am stat mult pe gânduri dacă să îmbrac într-o haină cu etichetă anul 2019. Poate pentru că au fost alți ani mai buni și nu i-am dat anului trecut sensul potrivit. Dar așa cum într-o operă de artă golurile și plinurile își au rolul lor bine definit și sunt într-o permanentă relaționare, îmi place să cred că anul 2019 a fost un an consistent, intens. Poate nu vizibil, însă unele roade vor apărea anul acesta. Și când spun asta mă refer la faptul că am ilustrat șase cărți anul trecut din care au apărut doar două. Urmează să apară foarte curând și celelalte, așa că stați pe aproape. Nu îmi pot reprima bucuria de a spune că am avut ocazia de a ilustra o serie de 5 povești de Oscar Wilde, care sunt pline de poezie, inteligență, ironie, melancolie, elemente care mi-au dat multă libertate de exprimare. Cele apărute sunt Prințul fericit și Privighetoarea și trandafirul, la Editura Cartier.
Portofoliu aici
O colaborare frumoasă a fost și prin implicarea mea cu 3 ilustrații la cartea Nesupusele vol 2. Alte lucruri care mi-au umplut anul ar mai fi: multe ore de lucru acasă, o cantitate mare de radio, muzică și povești ascultate, întâlniri cu prietenii. Mici activități importante pentru mine care să mă scoată din rutina zilnică a lucratului de acasă. Una din ele a fost participarea la atelierele de 3 zile ale Incubatorului de Povești Colorate susținute de Michel Van Zeveren, o experiență frumoasă în jurul literaturii pentru copii, a poveștilor ilustrate, un loc în care am cunoscut și reîntâlnit ilustratori și scriitori pe care îi apreciez enorm și nu în ultimul rând, în urma acestor trei zile m-am îmbogățit sufletește descoperind unii de la alții lucruri fascinante și utile. Câteva participări la expoziții de grup. Alternarea ilustrației de carte cu pictatul câtorva lucrări din lemn, pentru unii deja cunoscutele sculpturi cinetice marca Automatonia, lucrate de Petre Staicu; obiecte pictate le puteți vedea pe pagina de facebook sau site-ul www.automatonia.com. Câteva ateliere de ilustrație cu copiii. Și așa de final de an, am îndrăznit să îmi fac și un cont pe instagram căci "se spune" că e necesar pentru un freelancer să devină mai vizibil. Un aspect internautic la care fac eforturi să fiu mai activă.
Pentru 2020 îmi doresc să îmi organizez mai bine timpul, poate un proiect personal de mult plănuit și să îmi fac un site bine pus la punct.




IULIA IGNAT (Ploiești)
Anul 2019 este mai bun ca 2018 și sper, mai puțin bun ca 2020. Făcând o retrospectivă, am realizat cu bucurie faptul că am participat la proiecte pe care m-am mulat foarte bine. Sunt interesată de educație, predau, iar cel mai frumos este că toate proiectele de ilustrație la care am lucrat au avut cumva tangență cu educația. Colaborez cu Școala9. Pe lângă ilustrațiile editoriale, am avut oportunitatea de a lucra la un articol în care am ilustrat și am vorbit despre activitatea mea ca profesor în școală, despre relația cu copiii mei.
Link aici.
Am făcut parte din echipele de ilustratori care au lucrat la Nesupusele vol. 2 și la calendarul Fantastic Romanian Women, coordonate de Asociația DeBasm, respectiv Asociația Comma. Ambele produse promovează activitatea unor femei model care inspiră generații prezente.
Am început colaborarea cu editura Numai tu poți, editură care produce cărți educaționale pentru părinți și copii. Am continuat colaborarea cu Asociația A.R.T. Fusion, asociație cu care colaborez cu drag de câțiva ani. Anul acesta am lucrat împreună la manualul „Tu ești motorul schimbării” (”You are the engine of change”). Manualul este dedicat lucrătorilor de tineret, care coordonează proiecte de educație non-formală și care folosesc ca metodă de lucru teatru forum. Manualul este distribuit gratuit și poate fi citit
aici.
Am participat într-un proiect internațional „Urban Art & Co, The power of education through urban art”organizat de o asociație din Luxemburg, asociația Art Square, unde am avut oportunitatea să întâlnesc alți artiști care își folosesc arta în scopuri educaționale. M-am întors în țară, după 5 zile intense, plină de inspirație, motivație și entuziasm pentru noi proiecte.
La finele semestrului 1 al acestui an școlar am organizat împreună cu copiii și cu alte două colege, o prezentare de modă cu haine pictate manual. A fost un succes. Prezentarea de modă a avut loc la Filarmonica „Paul Constantinescu” din Ploiești, în cadrul concertului de Crăciun, organizat de clasele de muzică, al colegiului nostru, Colegiului de Artă „Carmen Sylva”. Prezentarea s-a numit „Purtăm cu stil istoria artei”. Am participat la câteva expoziții de grup din care, sunt mândră că fac parte: Bienala de gravură „Iosif Iser”, organizată de Muzeul Județean de Artă „Ion Ionescu Quintus” Ploiești;
Răcnet V (Atelierul de Grafică), „Rezistenții”, expoziție organizată de Asociația Forum Apulum, în colaborare cu Muzeul Cotroceni; „Super” expoziție cu lucrările finaliste ale concursului anual de ilustrație organizat de Asociația Tapirulan, Cremona, Italia; „Connections” expoziție organizată de Serviciul de traduceri al Consiliului Uniunii Europene, clădirea Lex a Consiliului, Bruxelles, Belgia.
O expoziție dragă mie este „Trofee”, unde am colaborat cu prietena și colega mea Liliana Marin. Împreună am adunat piese de puzzle, obiecte, amintiri, senzații, fețe, pisici, sfere, artefacte pe care le-am etichetat trofee. Trofeele expuse au reprezentat încununarea momentelor simple, a micilor bucurii, a micilor reușite, a firimiturilor de zi cu zi. Personajul meu „Lucreția”, prezent în ilustrațiile expuse, mă inspiră și-l voi mai folosi în viitoare proiecte personale.
Ce am învățat în ultimul an? Am învățat că cu cât mă cunosc, mă înțeleg mai bine pe mine însămi și îmi asum, cu atât lucrurile mi se așează mai bine. Atrag oamenii cu care îmi doresc să lucrez și cu care pot realiza lucrurile care mă fac fericită.




LUCIAN GRĂDINARIU (Cluj)
2019 este anul de debut, într-un fel. Este anul în care am zis că nu mai las această “mâncărime” creativă netratată, și încep să mă expun cât mai mult și să explorez ce înseamnă pentru mine ilustrația.
Meseria mea de bază este de Designer. E ceva ce am urmărit mulți ani și am aprofundat în timpul facultății de Design de la Cluj. Este o meserie împlinitoare, din cauză că ai ocazia să îți vezi creația cum crește, de la idee, la schiță, la prototip până la produsul final. Dar ceva lipsea.
Îmi aduceam aminte, cu plăcere, momentele din liceu în care pierdeam vremea până seara la 7 la atelier și desenam. Și toată lumea desena. Era un deliciu în care mă puteam refugia. Dar în același timp era ceva la care mă pricepeam. „De ce sa las așa o pasiune să moară?” mi-am zis la începutul anului. Aveam o singură șansă. Să scot hârtia, creioanele, linerele și să pornesc. Eram conștient că așa o aventură necesită să-mi reintru în formă în primul rând, așa că am început să desenez ce era mai comod: orice ține de monștri, oameni, animale, anatomie, roboți... lucruri pe care le regăsiți în prima parte a paginii de Instagram, pornită în aprilie. Experimentând, am început să-mi descopăr stilul. Sau mai bine zis metoda de lucru care mă face mai eficient și care îmi face munca mai placută. M-am îndrăgostit de brushpen-uri când am văzut ce versatile sunt în redarea de diferite grosimi, fapt care m-a ajutat să obțin o linie expresivă mai ușor, și, odată cu asta, să am o transpunere mai ușoară în mediul digital. De acolo, culorile și texturile folosite sunt o joacă.
Un eveniment care m-a forțat să evoluez mult a fost Inktober, în care am reușit să realizez 9 ilustrații după teme alese din regulamentul oficial. Ideea trendului, pornit de Jake Parker, este să aprofundezi skill-ul de „inking”, desenând în fiecare zi din octombrie. N-a fost un scop realist pentru mine, așa că mi-am ales, cu toata nesimțirea, ce mi-a placut din listă și mi-am propus să am o experiență plăcută, și nu una în care desenez fiindcă trebuie.
Pot zice că ilustrația, în cazul meu, își face tranziția de la hobby către carieră, și sunt nerăbdător să văd ce experiențe și proiecte noi îmi va aduce.

Instagram Link & behance Link



LIVIA FĂLCARU (București)
Anul trecut pentru mine a fost presărat de tot felul de lucruri. Aș zice că a fost un an bun, simt că am evoluat mult în munca mea dar și ca om. Am învățat să mă gestionez mai bine, să cer ceea ce vreau și să spun nu dacă simt că ceva nu mi se potrivește. De la an la an simt că pot să fac lucrurile astea mult mai dezinvolt și mi se conturează mai bine direcția de mers. Am lucrat de asemenea la tot felul de proiecte care mi-au plăcut mult. Am intrat mai bine în zona de editorial făcând ilustrații pentru revista americană
Sojourners. Am fost invitată să fiu mentor în campania #MentoriiÎncrederii inițiată de Always și Teach for România. Am ilustrat articole pentru platforma de învățare eARTheory finanțată de AFCN și am lucrat cu cel mai mare client de până acum: WhatsApp. Pe lângă asta am ales să explorez și alte zone și am făcut o serie de filtre AR și stickere pentru Instagram. Filtrele le-am expus și la festivalul RADAR Bucharest unde am primit un feedback foarte nice din partea oamenilor. M-am bucurat să văd că pot să mă extind în noi medii cu ceea ce creez și că oamenii au fost foarte receptivi la asta. Anul care vine mi-ar plăcea să explorez și mai mult și să nu mă limitez doar la ilustrație, deși ea va rămâne întotdeauna prima mea pasiune.
Links:
www.liviafalcaru.com, instagram.com/liviafalcaru



IRINA MOTROC (București)
Despre anul trecut pot să spun că a fost unul în care am acumulat foarte mult. Având un background autodidact în ilustrație, am simțit nevoia de a mă focusa mai mult pe desen și la final de 2018 am dat examenul la Universitatea Națională de Arte, Secția Grafică. Așa că 2019 a fost anul în care am experimentat noi skill-uri. Am înțeles cât de important este studiul ”still life”, am reușit să îmi depășesc frica de un sketckbook ”perfect”, am descoperit tehnici de gravură și aici m-am îndrăgostit de xilogravură și linogravură, am aprofundat acuarela - tehnici pe care intenționez să le folosesc în viitoarele proiecte din zona ilustrației de carte pentru copii. Am avut și prima expoziție de grup, cu lucrări în acurarelă la Muzeul Memorial Nicolae Grigorescu din Câmpina. În ceea ce privește ilustrația de carte pentru copii, am început lucrul la o nouă carte, ”Pârșul Moni devine celebru” - de Raluca Poenaru, carte ce va fi publicată în acest an. Tot în 2019 am ținut două workshop-uri de ilustrație pentru copii, unul de Ziua Internațională a Cărții, în mansarda de la Cărturești Verona și celălalt la Bookerini - Târg Internațional de Carte pentru copii. 2019 mi-a adus și primul interviu în calitate de ilustrator de carte pentru copii, în emisiunea Afaceri de la zero, a Ziarului Financiar. Pentru că sunt ilustrator freelancer, am învățat cât de importantă este organizarea și promovarea și mi-am dedicat mai mult timp conturilor de social media. Toate aceste experiențe și multe altele m-au modelat și m-au trimis către etape următoare, mi-au crescut încrederea în ceea ce pot face și mi-au dat o direcție clară.
Link Instagram

Partea a II-a poate fi citită aici

georgiana chitac adrian serghie andra alexandra anastasia cristina dandu ana kun alexandru ciubotariu anca smarandache iulia ignat lucian gradinariu livia falcaru irina motroc guild report

Despre autor

Ciprian N. Isac
Ciprian este licențiat în grafică (Universitatea de Arte, București). Cofondator al Atelierului de grafică, în anul 2005. În anul 2010 pornește Graphicfront, proiect ce include printre altele și seria cărților Grafică fără computer. Lucrează ca graphic designer specializat în publicații și grafică de eveniment (Romanian Design Week, Street Delivery, CNDB, etc). Pe alocuri mai gândește și realizează design de obiect expozițional și gestionează diverse proiecte de echipă.