786 Articole

rezultate preluate din toată arhiva de articole

Am stat puțin de vorbă cu Dragoș Dogaru despre isprăvile lui recente.

De Ciprian N. Isac| 10 Noiembrie, 2021 | Categorie: design obiect | Vizualizări: 317

Dragoș știe să facă multe lucruri. Și e pasionat, îl urmăresc de ceva vreme. Fotografiază, documentează, bântuie orașul, observă lucruri, gândește cărți, expoziții, forme, obiecte. Cred că ultimele lui lucrări dovedesc clar că orașul e o sursă greu epuizabilă de inspirație. Doar trebuie să-l consumi cum trebuie, pe îndelete, să deschizi ochii, să alegi și să faci new folder și apoi new page. Restul vine cumva firesc. Îi mulțumim că ne-a povestit puțin din bucătăria lui.



Ciprian N. Isac: Avem tendința să aducem în casa noastră formele care ne plac. Cum s-a produs la tine această extensie, de la documentarea de teren, la design de obiect utilitar domestic?

Salut Ciprian şi cititorilor! Hmmm, cum să spui o poveste care a început acum 9 ani în câteva cuvinte? Cred că totul a pornit din plimbările mele cu bicicleta. Astfel în aceşti ani am descoperit şi documentat Modernismul şi Art Deco-ul în Bucureşti – MAD Bucharest, proiectul pe care l-am depus la ARCUB în 2016 pentru Bucureşti – Capitală Culturală 2021. Suntem în 2021 şi, alături de igloo, în ultimii 3 ani am promovat acest subiect.  Surprinzător, divers, geometric, elegant pe alocuri. Dar cum salvezi acest patrimoniu? Dincolo de documentare, platforme participative online, promovare, emisiuni la TV, la radio, expoziţii, ghiduri, audioghiduri, albume de fotografie de arhitectură şi tot ce înseamnă B:MAD. 

 

În vara aceasta am făcut o reconsiderare a acestei teme și m-am gândit la două noi proiecte, de design de această dată: #newartdeco – o colecţie de corpuri de iluminat şi #opartdeco – design grafic şi modele textile, ambele inspirate de patrimoniul interbelic bucureştean şi de savoire faire-ul care ne caracteriza în acele vremuri. Aspiraţia către progres şi noi tehnologii, modernismul, decorativismul şi joie de vivre al epocii se îmbină în acele detalii arhitecturale şi feronerii geometrice care m-au inspirat.

 

CNI: Distilarea, sintetizarea unui ornament și transpunerea lui într-un pattern bun nu e un lucru ușor, se învăța la Arte în anul trei de facultate. (când era de 5 ani) Cum a fost procesul la tine? Rezultatele sunt admirabile.

Mulţumesc pentru apreciere. Transpunerea modelelor mele favorite de feronerii decorative şi tencuieli buciardate a fost pe o temă autoimpusă: model de inspiraţie deco din Bucureşti, reinterpretat într-o cheie de ritm grafic specifică Art Deco, cu un twist de optical art la nivel de forme şi dinamică. Toate redesenările au ca destinaţie designul textil, care impune rigori referitoare la grosimile de linie, spaţiul echilibrat între plinuri şi goluri, şi totodată sunt încadrate în stilul meu grafic, care este mai… bold. Am reluat  acest proces pentru mai multe modele şi am publicat doar rezultatele care am simțit că se conformează temei şi criteriilor. 

 

CNI: Producția, ah producția... Cât de multă muncă e între o idee și produsul de serie. Spune-ne cum a fost la tine, cum te-ai înțeles cu producătorul, cum ai ajuns la un preț optim de desfacere. Știu că le-ai produs în Germania, nu ai găsit un producător de aici, ca să protejăm și noi piața internă? :)

Sunt interesat de producţia de tricotaje de ani buni, am colaborat la început cu Cooperativa Meşteşugărească Tricotextil (da, mai există!), unde acum câţiva ani am făcut primul meu pulover cu modele tradiţionale româneşti redesenate. De prin 2020 am tatonat cu mai mulţi producători locali de tricotaje pentru design utilitar domestic ideea de tricotaje ca metraj, însă ca să îţi răspund la dilema cu protejarea producţiei locale, m-am izbit de o mentalitate greu de clintit, sintetizată prin afirmația: noi nu producem pentru piaţa locală. Totodată, preţurile de prototipare sunt prohibitive la noi, iar partea de client service nu este neapărat una transparentă şi diligentă. De aici căutarea de noi soluţii, adaptarea la context şi găsirea unui producător care să asigure costuri de prototipare şi producţie optime. Rezultatul este designed in Bucharest & made in Germany. Sper ca în 2022 să fie şi design fabricat în România. Vă ţin la curent.

 

Și la modelele de imprimate şi felicitări am căutat mult. Am încercat cu 3 furnizori şi abia la al treilea, cu o schimbare a cartonului iniţial, pot spune că am obținut un produs de colecţie cu un preţ de cost şi calitate optime.

 

CNI: Unde și când le putem găsi?

Modelele de pături tricotate în colecția #opartdeco 2021 de modele grafice și design textil le produc în Germania pentru doritori. Designul este unul produs pe comandă, chiar şi pornind de la 1 bucată, într-o gamă de 15 culori la alegere pentru varianta din lână merino-acrilic 50-50%, 1,85x1,5m Preţul de vânzare al păturilor cu culori şi model la alegere, la o calitate deosebită și certificare OEKO-TEX Standard 100, este de 1070 lei pentru această variantă, promoție valabilă în perioada 15.11.2021-15.02.2022. Pentru comenzi mai mari și alte fire prețul este negociabil. 

Pentru comenzi mă puteţi contacta pe facebook şi Instagram sau pe site-ul meu.

 

 

CNI: Ce mai urmează după aceste modele? Câte sunt până acum? 3-4?

Am pornit inspirat fiind de Art Deco, bold design și cultura pop art și am ajuns la design grafic și modele care au propria dinamică. Resursa este inepuizabilă, însă cred că în această colecţie voi avea 7 modele anul acesta. Follow și ne vedem pe Instagram!

Modelele grafice pe care le-am desenat deja sunt DADA Model, Palma Deco, TRI∆NGLED și Les Ondulés şi ele reprezintă o abordare modernă a modelelor de feronerie și de tencuială buciardată geometrică utilizate ca metode de expresie decorativistă în Bucureștiul Modernist Art Deco din perioada 1920-1945. 

 

CNI: A, și încă ceva, pt că știi că nu mă mulțumesc cu puțin și cu tine chiar pot îndrăzni. Ai văzut probabil, de-a lungul timpului, că am o poziționare puțin diferită vis-a-vis de felul cum se autointitulează oamenii. Cum e la tine cu acest “multidisciplinar” pus după “designer”? Întreb din poziția celui care a detestat “policalificarea” instaurată în anii 80 de regimul comunist, tocmai pentru că a reușit să învețe oamenii să facă multe meserii, dar nimic bine. România a și devenit în acele vremuri și a rămas mult după, o țară “de mântuială”, în sensul primar al cuvântului. Evident că acum lucrurile s-au schimbat radical, cum vezi tu lucrurile?

Bună întrebare! Mi-am pus-o şi eu acum ceva ani. Răspunsul, pe scurt, ar fi – în ordine şi nu deodată – inginer, grafician proiectare, Art Director, graphic designer, blogger, designer de produs, senior graphic designer, designer textil, coordonator de proiecte culturale şi… de aici multidisciplinaritatea. 

 

Avem nevoie de design ca integrator în societate. Totodată adaptarea mai degrabă decât policalificarea reprezintă viitorul. Cum spunea Le Corbusier Să urmăreşti cu perseverenţă prin toate decepţiile unei vieţi un vis captivant – nu acela de a rămâne mereu tânar – ci acela de a deveni mereu din nou tânăr.

 

Poate un background ar ajuta să conturez un răspuns mai coerent. Sunt un braşovean adoptat de acest Bucureşti divers, acolo cred că a început povestea mea cu şi despre design. În 2008 veneam pe un post de junior art director şi parcursul meu a continuat natural 7 ani în publicitate până la nivelul de senior designer. Oarecum paradoxal, deși la bază sunt inginer mecatronist, bachelor degree în Danemarca și un master, însă… încă din anul 2 de facultate am lucrat mai mult în producţia publicitară şi design grafic. 

 

Am fost și blogger pe design vreo 5 anișori, şi în 2015, după anii de publicitate am decis să mă reorientez şi să activez pe cont propriu. Am avut şi 2 ani de activitate în una din ultimele fabrici ale Industriei Bumbacului – Frottierex, unde am învăţat ce înseamnă designul şi programarea pentru modele textile, jacquard şi ţesături din frotir. În paralel, am făcut proiecte de design corpuri de iluminat, design de mobilier, design textil şi în 2017 am ajuns să expun o colecţie la Paris Design Week – designer section.

 

În ultimii 3 ani m-am ocupat şi de proiectul #artdecobucharest, un proiect iniţiat de mine şi implementat alături de igloo pe care am avut bucuria de a-l coordona fiind co-autor la primele 3 ghiduri şi albume pe acest subiect în România. Şi astfel am ajuns în 2021 la colecţia mea de modele grafice şi design textil #opartdeco inspirată de Bucureştiul Art Deco pe care mă bucur că l-am dezvăluit tuturor. 

 

Am un parcurs multidisciplinar şi îmi place să integrez inspiraţia mea cu diverse domenii, tehnologiile de producţie şi inovaţia în design. Societatea noastră are nevoie de design integrat în toate domeniile şi bine implementat pentru a evolua. Astăzi pot spune că sunt designer şi îmi asum multidisciplinaritatea pe care mi-am cultivat-o. În tot ceea ce facem în această lume… aşa cum spunea bunicul mamei mele dacă nu faci un lucru bine, mai bine nu îl faci deloc

 

CNI: Mulțumesc, m-am bucurat să vorbim și felicitări pentru produsele tale.

Mulţumesc şi eu Ciprian, sunt onorat de oportunitatea de a spune povestea din spatele designului meu prin platforma Graphic Front. Cred că este nevoie de mai mult design în toate domeniile şi vă susţin în demersul vostru. Pe curând!



Dacă ți-a plăcut acest interviu, donează 1Eu redacției Graphic Front, ajută-ne să continuăm. 
 

 
 

 

 

 

 

 

new artdeco opart deco collection 2021 dragos dogaru interviu

Despre autor

Ciprian N. Isac
Ciprian este licențiat în grafică (Universitatea de Arte, București). Cofondator al Atelierului de grafică, în anul 2005. În anul 2010 pornește Graphicfront, proiect ce include printre altele și seria cărților Grafică fără computer. Lucrează ca graphic designer specializat în publicații și grafică de eveniment (Romanian Design Week, Street Delivery, CNDB, etc). Pe alocuri mai gândește și realizează design de obiect expozițional și gestionează diverse proiecte de echipă.