679 Articole

rezultate preluate din toată arhiva de articole

Thinking in Script – Edward Johnston. Nu neapărat un "tearjerker" pentru toată lumea.

De Ovidiu Hrin| 22 Aprilie, 2020 | Categorie: graphic design ilustrație | Vizualizări: 565

Cred că s-a întâmplat anul trecut (2019) când m-am lăsat cuprins de o foarte mare bucurie după citirea unei cărți noi adăugate în bibliotecă... Este vorba despre cartea „Thinking in Script” a lui Edward Johnston și decupează un moment foarte important din viața a doi oameni compleți*.
Am descoperit, mai târziu în viață, că sunt într-adevăr foarte puține cărți pe lumea aceasta care reușesc să stoarcă o lacrimă de la mine și să-mi încețoșeze treptat privirea chiar în timpul citirii, mai ales dacă vorbim despre o carte de specialitate (tipografie/caligrafie)... Dar iată, cumva această carte a reușit să se propulseze instant în acel loc și de aceea am ales-o ca și cartea cu care să încep această serie de recomandări din biblioteca Synopsis™

"Thinking in script" este o carte modestă – nu urlă prin agorele (fizice sau virtuale ale designului tipo-grafic) să fie cumpărată, nu-i nici măcar un hashtag bun care să-ți aducă like-uri cu duiumul – ea este pur și simplu o mărturie, o povestioară a scrisorii de mulțumire pe care Edward Johnston i-a scris-o lui Paul Standard în 1943 (desigur reprodusă și ca facsimil în interior)**. Standard împreună cu Ernst F. Detterer – (prieteni dragi și însuflețiți de-a lui Johnston) – s-au aliat pentru a-l ajuta pe prietenul lor - vorbim aici de un Edward Johnston foarte sărac, foarte bolnav și incapabil să se miște din pat. Chiar și micile lui fonduri și rezerve fiindu-i preluate de către nevoile armatei, comenzile fiindu-i imposibil de onorat din cauza bolii, putem spune că situația în care se afla era una foarte severă... Cu toate acestea Standard și Detterer au reușit să strângă o cantitate considerabilă de la toți tipografii, desenatorii de literă, caligrafii, printerii, tăietorii de piatră din SUA, Anglia și Europa așadar ajutându-l pe E.J. să treacă peste infirmitatea acelei perioade grave. Toți contribuabilii contactați au fost elevi sau prieteni foarte dragi care purtau un respect enorm pentru „magister magistrorum” (maestrul complet - vorbim totuși de Edward Johnston aici - cel care a reînsuflețit lumea modernă cu stima pentru literă).
Poate că acest material nu este neapărat un tearjerker pentru toată lumea dar există o admirație pe care eu o port pentru acest maestru al literei. Prin studiul amănunțit asupra literei din cartea lui - Writing & Illuminating & Lettering, 1906 – mi s-a făcut clară lumea literei și a caligrafiei, moment în care mi s-au deschis orizonturi nebănuite. Cunoscându-i structura și mintea unui Johnston din acea carte și simțindu-i sufletul și spiritul din aceasta prezentată aici deduc faptul că ambele (împreună) au reușit să declanșeze ceva... nu știu ce anume – dar ceea ce a rezultat este frumos – și este complet. Mulțumesc E. J. !

Să citesc o carte atât de frumoasă, amintindu-mi-se aproape la fiecare rând de valori precum respectul, bunăvoința, camaraderia și nu în ultimul rând bunătatea (și toate astea fără a uita nici măcar pentru o secundă dăruința pentru breaslă) a însemnat pentru mine foarte mult și o recomand tuturor tipofililor și nu numai.

Mai multe despre carte – găsiți
aici RIT (Rochester Institute of Technology)
Link catre carte

*cer scuze dar nu pot să îi reduc doar la termenul de caligrafi sau tipografi
** menționez aici că scrisoarea a fost scrisă din pat deoarece E.J. nu putea să stea drept, fapt care îi dă și mai multă greutate cuvântului scris.





edward johnston synopsis library

Despre autor

Ovidiu Hrin
Ovidiu Hrin inființează in 2001 studioul de design grafic Synopsis. Susține workshopuri și conferințe având ca tematică designul graphic atât în țară cât și în străinatate (DMY in Berlin, Vienna Design Week, European Design Conference in Zurich). În anul 2011 se lanseaza "Typopassage", primul micromuzeu internațional în aer liber din Timișoara. este membru AIGA (Institul American al Artistilor grafici), TDC (Type Directors Club, New York) și Graphis International.