Aviația Sportivă (1950-1954)
Luna aceasta, în 20 a fost ziua Aviației Române. Marcăm această zi cu un post nou în arhiva GF: revista Aviația Sportivă. (colecția Dan Tudoroiu)
Revistă lunară a Aviației Civile, Aviația Sportivă (1950-1954), a avut anterior titulatura de Aviația (1948-1949), iar din 1955 a apărut sub numele de Aripile Patriei. Schimbările
de nume ale acestui periodic se datorează modificărilor de instituții
sub care regimul comunist își subordona activitățile de planorism,
aeroclub si aviație civilă. Din 1950 și până in 1953 aviația sportivă a
fost păstorită de Comisia Centrală a Aviației Sportive căruia revista îi împrumută numele, pentru ca din 1954 aceste activități să fie preluate de Asociația Voluntară pentru Sprijinirea Apărării Patriei ceea ce face ca în 1955 revista să își schimbe din nou denumirea în Aripile Patriei. (Aeroclubul României)
Dacă
la începutul aviației existau clișeele pe sticlă iar calitatea imaginii
ne surprinde și astăzi, în anii 50 avem caricaturile unor desenatori
care se chinuiau să-și însușească tehnica realismului-socialist. De
foarte multe ori nu au reușit. Nici fotografii nu excelează în
surprinderea activitații de aerodrom. în zbor nici nu poate fi vorba.
Imaginile reale sunt foarte rare, și foarte interesante în cazul în care
au supraviețuit.
Aviația
anilor "50, caracterizată prin dezvoltarea ei la nivel mondial datorită
cercetărilor în domeniul aeronautic întreprinse în perioada celui de-al
doilea război mondial, reprezintă în România o etapă atipică. Este o eră
de final pentru o doctrină și un anumit gen de mentalitate combinată cu
renunțarea la tehnica de aviație performantă acumulată prin
construcțiile aeronautice locale și cele de import. Trecerea spre
aviația reactivă, atât militară cât și civilă, se face prin acceptarea
tehnicii sovietice livrată noilor aliați din estul Europei.
De
o calitate indoielnică, la nivelul avioanelor interbelice construite în
Europa, acest material este prezentat de propagandă ca fiind superior
din toate punctele de vedere celor anterioare. Propaganda în domeniul
aeronauticii nu este ceva nou în România, însă modul în care se
desfășoară se înscrie în specificul perioadei de inspirație sovietică. Acest nou concept este cel mai bine lustrat de revistele de aviație din
perioada anilor ”50. Sub pretextul nedivulgării de imagini cu tehnica
superioară sovietică, imaginile cu avioane, pe coperți în special, sunt
redate stilizat, figurativ, eventual cu tineri pionieri lângă ceva ce
pare a fi un avion (nu știi dacă este botul, coada sau o aripă). în
realitate, aceste imagini ascund precaritatea materialului aeronautic care,
dacă ar fi prezentat mai realist, ar speria tineretul.
Cu toate lipsurile ei, perioada anilor ”50 este
totuși una interesantă, nu foarte bogată pentru aviatori, însă foarte
zbuciumată pentru ingineri și constructori care fac lucruri aproape
imposibile pentru reclădirea industriei de aviație.
Alte posturi pe tema aviaței la Fotografie/ ISTORIE MILITARă: IAR Potez 25, Avioane militare române din primul război mondial
Horia
Stoica este fondatorul și redactorul-șef al revistei Modelist, revistă de modelism și istorie
militară. Este directorul editurii Host Models, ce are în program
publicarea mai multor cărți de specialitate din domeniul aviației militare.
0 comentarii