“Dualitate simplă” - Expoziție Botond Részegh – Muzeul de Artă Cluj-Napoca, 21 ianuarie – 6 februarie 2022.
Muzeul de Artă Cluj-Napoca, instituție de cultură care funcționează sub autoritatea Consiliului Județean Cluj, organizează expoziția “Dualitate simplă” (pictură, desen) a artistului Botond Részegh, ce va fi deschisă spre vizitare publicului în perioada 21 ianuarie, ora 18 00 – 6 februarie 2022.
Activitatea multifațetată a lui Botond Részegh este pătrunsă de un element de conținut și unul vizual care reapare constant în diferitele sale lucrări. Această “dualitate” este reprezentată de simetria sau dialogul motivelor, exprimată uneori prin forme care se întrepătrund și se îndepărtează, printr-un câmp vizual divizat sau prin împerecherea unor forme similare.
Expoziția “Dualitate simplă” este o selecție de lucrări ale lui Botond Részegh care explorează această dualitate. Materialul expus oferă un răspuns vizual la întrebarea care este semnificația istorică și contemporană a asocierii, a interconectării formelor în pictură și gravură, conducându-ne la un simbolism elementar care definește nu doar arta lui Botond Részegh, ci și modul de gândire propriu al fiecăruia.
“Dualitatea” este o parte fundamentală a vieții noastre. Dihotomia dintre da și nu, alegerea între două lucruri diferite, binele și răul, acceptabilul și inacceptabilul sunt doar câteva dintre combinațiile posibile de cuvinte care ne amintesc că, deși viața noastră de zi cu zi se bazează în mare parte pe decizii de tipul “ori/ori”, situațiile în care apar aceste tipuri de întrebări nu sunt nici odată clare și lipsite de ambiguitate, ci întotdeauna nuanțate și complexe.
Cei mai mulți dintre noi trăim într-o relație de cuplu, ceea ce ne apropie de lucrările lui Botond Részegh, pentru că majoritatea lucrărilor expuse dezvăluie forme care fac aluzie la oameni, deci la cupluri umane. Din poziționarea, întrepătrunderea, dorința de separare a figurilor de multe ori fără gen, desenate liber și îndrăzneț cu linii și tușe groase, se sugerează sentimentul interdependenței, a imposibilității de a exista unul fără celălalt. În picturile și lucrările pe hârtie incluse în expoziție, Részegh folosește puține culori, contraste puternice, nuanțe întunecate și deschise pentru a exprima relațiile dintre figuri, a căror complexitate este inspirată din viața reală. Oamenii sunt ființe sociale și, prin urmare, comportamentul nostru este guvernat de relațiile interpersonale: cine suntem este parțial determinat de modul în care ne văd ceilalți, dacă ne acceptă așa cum dorim să fim percepuți.
“Dihotomia” este “simplă” pentru că este inevitabilă. Perechile de contrarii ne definesc existența și, desigur, știm și experimentăm că cele mai complexe relații se nasc din acestea și, prin urmare, sunt parte a gândirii umane, a filozofiei culturale și a istoriei religioase. Expoziția lui Botond Részegh este elementară tocmai pentru că în lucrările sale putem urmării complexitatea și dialectica acestei legi simple. Zsolt Petrányi
Botond Részegh
(n. 1977) este artist plastic. Trăiește și lucrează la Miercurea Ciuc şi este reprezentat de Yi Gallery din New York. Începând din 2011 este directorul artistic al galeriei Új Kriterion (Miercurea Ciuc), între 2018- 2021 a fost bursier HAA (Hungarian Academy of Arts). Botond Részegh a debutat în 2001 prin expoziţia lucrărilor de diplomă la Universitatea de Arte din Bucureşti, urmând numeroase expoziţii personale dintre care amintim: „Dualitate simplă” (Muzeul de Artă Cluj 2022) „Coast to Coast” (ICR Viena, 2021) „Desene dintr-o axă îndepărtată” (Academia di Romania in Roma, Muzeul Colecțiilor de Artă din București, 2021), „Anatomia Războiului” (Palatul Mogoșoaia, 2019), „Loss of Soul” (Muzeul de Artă Timişoara, 2018, Atelier 030202, Bucureşti, 2017 şi Muzeul de Artă Arad, 2016), „Nightfall” (ICR Viena, 2015 şi Tranzit House Cluj Napoca, 2014), VOLTANY, Volta Show (New York, 2014) şi Northeastern University (Boston, SUA, 2010). În 2018 a participat alături de Csaba Pléh la un panel talk în cadrul TEDx Danubia. În 2021 i-a apărut cartea Reszegh Botond Ten Years cu texte de Albert-László Barabási, Zsolt Petrányi si Dan Lazea (332 pagini, Editura Fundația pentru Școala și Bookart)
Zsolt Petrányi
S-a născut în 1966 la Budapesta, unde locuiește de atunci. După ce a studiat istoria artei, în 1996 a devenit curator de artă contemporană la Műcsarnok (Kunsthalle) din Budapesta. În fruntea interesului său s-a aflat tânăra generație de artiști emergenți din Ungaria anilor 1990. Mai târziu, în calitate de director al Institutului de Artă Contemporană din Dunaújváros, a condus proiecte internaționale importante. La acea vreme era curatorul expoziției Grupului Mica Varșovie din pavilionul maghiar al Bienalei de la Veneția, expoziție care a stârnit serioase controverse profesionale.
În 2005, a fost ales director al Műcsarnok (Kunsthalle), unde a organizat expoziții personale și de grup de amploare ca producție proprie a instituției. Din 2011, este directorul Colecției Contemporane a Galeriei Naționale Maghiare și predă managementul artei la International Business School.
Dacă ți-a plăcut această recomandare, donează 1Eu redacției Graphic Front,
ajută-ne să păstrăm blogul curat de publicitate.
Despre autor
Dacă dorești să distribui o informație din zonele noastre de interes, scrie-ne la adresa hello@atelieruldegrafica.ro