679 Articole

rezultate preluate din toată arhiva de articole

Caligrafie anamorfotică întinsă pe 50 de clădiri. Proiect artistic impresionant documentat într-o carte.

De Cătălina Zlotea| 19 Mai, 2020 | Categorie: graphic design | Vizualizări: 625

eL Seed s-a născut în Paris în 1981, părinții săi fiind tunisieni de origine. Și-a început cariera artistică prin a face graffiti și cu toate că vorbește nativ limba arabă, a învățat alfabetul arab mai târziu în viață, ca un mod de conectare cu originile sale nord africane. eL Seed reinterpretează caligrafia arabă cu influențe variate, de la hip-hop-ul francez la poezia clasică arabă. Lucrările lui sunt prezente în întreaga lume: în Franța, Orientul Mijlociu, America de Nord, Brazilia, Africa de Sud, Zona demilitarizată dintre Coreea de Nord și de Sud etc..

În 2016, eL Seed a realizat cea mai mare și mai cunoscută lucrare murală a sa pe fațadele a 50 de clădiri în cartierul Manashiyat Nasr, de la marginea orașului Cairo, locuit de o comunitate de creștini copți care se ocupă cu colectarea gunoaielor din oraș. Această lucrare anamorfotică intitulată Perception poate fi descifrată atunci când privitorul se află într-un anume loc pe muntele Mokattam din apropiere, un loc sfânt pentru biserica Coptă.

În 2017, echipa lui eL Seed m-a contactat pentru a face designul unei cărți care urma să spună povestea acestui proiect, dar mai ales povestea din spatele lucrării. eL Seed și echipa sa au petrecut câteva săptămâni în cartier, au ajuns să cunoască oamenii de acolo și au descoperit o realitate diferită de prima impresie, dincolo de gunoaie, mirosul neplăcut și aparenta sărăcie. Această carte urma să povestească lumii povestea personală a lui eL Seed și a transformării percepției sale despre acest loc și oamenii de acolo. 

Oamenii din Manashiyat Nasr sunt numiți ‘Zabbaleen’ cuvânt care se traduce ca ‘oameni ai gunoaielor’ așadar sunt deseori percepuți ca trăind în sărăcie și în mizerie. Cu toate astea, eL Seed și echipa lui au realizat că acești oameni nu trăiesc în gunoaie, ci sunt de fapt cei care fac curățenie în Cairo, un oraș imens care însă nu are un serviciu municipal de colectare al deșeurilor. Pentru cei din Manashiyat Nasr colectarea gunoaielor, sortarea și reciclarea lor este o afacere, un mod de a câștiga bani. Mai mult decât atât, este o afacere profitabilă: sunt recunoscuți ca având cel mai eficient sistem de reciclare din lume.

Cartea urma să descrie pe de-o partea procesul prin care artistul a creat această lucrare impresionantă, iar pe de altă parte să prezinte conexiunea umană care s-a format între eL Seed, echipa sa și comunitatea din cartier. Perception dorea să arăte lumii adevărata față a oamenilor din Manashyat Nasr, un mod de a-i sărbători.

Planificarea, designul și producția cărții Perception au durat 18 luni. Totul a început de la câteva email-uri, apoi o întâlnire cu tipografia în Milano, urmată de alte câteva întâlniri în Dubai, Paris și Londra și în Octombrie 2018 lansarea cărții la MoMA în New York. Procesul de design a fost întotdeauna bazat pe dialog, pe schimb de expertiză și colaborare între cei implicați: un artist care are o poveste puternică și personală de spus, un tipograf care este în totalitate dedicat meșteșugului său și un designer ce crede că o carte nu este un obiect efemer, ci un vehicul pentru informații, povești și experiențe care trebuie să reflecte echilibrul optim între idei, conținut și formă.

Perception nu este rezultatul unui proces liniar, unde conținutul (text și imagini) este predat unui designer pentru a fi așezat frumos pe pagini și apoi trimis tipografiei pentru producție. În acest caz autorul/artistul, tipograful și designer-ul au petrecut mult timp împreună, au vorbit, și-au comunicat intențiile, au înțeles care sunt așteptările și impedimentele. Aceste ‘întâlniri’ au avut loc în spații diverse, în tipografie în timp ce alte proiecte erau tipărite, în librării analizând alte cărți sau în atelierul artistului în timp ce el picta. În felul ăsta toți trei am înțeles mai bine ce face celălalt și am reușit să avem o abordare relaxată, ne-am permis să experimentăm, conștienți că unele lucruri nu vor funcționa dar fiind de acord că merită încercate. Am testat diverse tipuri de hârtie, de legătorie și de tipar. Ne-am simțit confortabili să experimentăm, fără complexul eșecului pentru că ne-am permis unul altuia să încercăm din nou până am reușit.

În felul ăsta, aspecte ale producției de carte care nu sunt în mod normal decizii de design, cum ar fi tirajul, de exemplu, au devenit soluții pentru probleme de design. Cartea a fost de la început abordată ca un obiect unitar, unde fiecare decizie implică un pas următor, unde nimic nu e lăsat la voia întâmplării și în spatele fiecărei decizii există un motiv concret. Încă de la începutul discuțiilor am hotărât că Perception va fi lansată în două ediții: o ediție limitată și o ediție ‚standard’. Acest lucru a fost motivat de faptul că publicul pe care l-am identificat pentru carte este foarte eclectic. Pe de o parte sunt colecționarii de artă, galerii și muzee, iar pe de altă parte există un public foarte larg care este interesat de acest proiect, devenit foarte popular pe social media.


Ediția limitată – O poveste începută cu 50 de clădiri în Egipt și terminată cu 500 de cărți

Caligrafia pe care eL Seed a pictat-o pe cele 50 de clădiri este un citat din Sfântul Atanasie din Alexandria, un episcop din secolul III, care se traduce: „Acela ce vrea să vadă clar lumina soarelui trebui mai întâi să-și curețe ochii.” Acesta a fost și mesajul pe care cartea a vrut să îl transmită prin atributele sale fizice, în antiteză cu felul în care subiectul comunității din Manashiyat Nasr fusese până atunci prezentat în presă și în documentare. Astfel, coperta cărții și caseta sunt albe și numai titlul este tipărit cu negru. Traducerea citatului este serigrafiată cu vopsea albă pe spatele casetei, astfel încât poate fi citită atunci când lumina ambientală accentuează contrastul dintre albul hârtiei și cel al vopselei. Albul curat al cărții reprezintă intenția artistului de a evidenția faptul că oamenii din Manashiyat Nasr nu trăiesc în gunoaie ci sunt cei care fac curățenie în oraș, oameni cu sufletul curat, mândri de munca lor și care trăiesc vieți simple dar fericite.  


Picturile murale realizate de eL Seed sunt efemere. Pereții se schimbă din cauza elementelor naturale, a vântului, a ploii, a soarelui. Oamenii construiesc extensii ale caselor, modifică fațade, adaugă unități de aer condiționat și la un moment dat, pictura dispare. Din acest motiv, cartea a fost gândită ca o extensie a proiectului, o mărturie care să existe și după ce vopseaua de pe pereți va dispărea. Caligrafia de pe cele 50 de clădiri din Cairo a fost pictată după aceleași principii pe 500 de cărți. Fiecare volum al tirajului este diferit, o parte din caligrafia finală și fiecare carte este reprezentată de o clădire din lucrarea originală. Poziția geografică a fiecărei case și detalii despre familia care locuiește acolo sunt incluse pe un certificate de autenticitate inserat în fiecare carte.

Design-ul interiorului cărții urmărește îndeaproape abordarea artistului. Astfel, din cauza dimensiunilor lucrării, procesul de lucru al lui eL Seed a fost o succesiune de episoade de detaliu, atunci când picta fiecare perete, urmate de imagini de ansamblu, atunci când urca pe munte pentru a verifica progresul lucrării. Adeseori mi-a spus că își amintește acele săptămâni în Cairo ca o serie de imagini zoom-in/zoom-out’. Această succesiune de detalii urmate de imagini de ansamblu este prezentă în carte astfel încât, cititorul are parte de un ritm vizual similar cu al artistului.

Textul cărții este scris în întregime de eL Seed și are un puternic caracter oral. Nu a fost scris cu o structură editorială în minte, textul nu este împărțit în capitole și este deseori întrerupt de alte gânduri sau anecdote. Cartea însă are nevoie de o structură pentru că cititorul trebuie să înțeleagă schimbările narative. Cu toate astea, oralitatea textului are un caracter foarte autentic și fidel vocii lui eL Seed așa că, am decis că structura cărții va fi determinată de alte unelte, nu neapărat editoriale.

Soluția a fost să ne bazăm pe simțul tactil, ca simț secundar – după văz – pentru cititor. Cartea a fost tipărită pe patru tipuri de hârtie albă care diferențiază diferite tipuri de conținut. Astfel, pentru povestea principală am folosit hârtie necretată, iar o serie de detalii fotografice (simboluri creștine, mâinile oamenilor, deșeuri, porumbei) au fost tipărite pe hârtie cretată, paginile respective sunt mai înguste și sunt înserate în mijlocul unor fotografii pe toată deschiderea, oferind posibilitatea unei navigări non-lineare: cititorul se poate opri din citit să le privească ca un interludiu în poveste, sau le poate sări și poate continua să citească textul. Schițele lui eL Seed și detaliile tehnice sunt prezentate pe o hârtie tactilă cu o suprafață abrazivă evident diferită la atingere. Un aspect emoționant al cărți sunt interviurile cu membri comunității, tipărite pe hârtie manuală, reciclată de oameni din Manashiyat Nasr; un mod de a sărbătorii comunitatea și de a le oferi oamenilor de acolo o voce prin intermediul meșteșugului lor.



Casetele celor 500 de cărți au fost pictate manual de artist, iar cartea s-a vândut cu 690 USD, preț justificat de costurile mari de producție. De exemplu, hârtia folosită pentru interviuri a fost manufacturată în cartierul din Cairo din deșeuri colectate, sortate și reciclate acolo. Folosirea unui material care provine din acel loc a fost un aspect foarte important pentru eL Seed și în aceeași măsură pentru mine și pentru tipograf, dar în același timp extrem de dificil de gestionat, începând cu numărul mare de coli care au trebuit manufacturate, urmată de problema importului hârtiei din Egipt în Italia – hârtia a fost blocată în vamă săptămâni întregi. Apoi a urmat procesul de tipărire și legare a unui material neobișnuit. Această hârtie produsă manual nu are fibră precum hârtia produsă în fabrică și este prea fragilă pentru mașina offset.




Perception – a doua ediție
A doua ediție a cărții are un format mai compact și este mai accesibilă ca preț. Cu toate astea, ideea acestui volum nu a fost doar de a face o carte mai ieftină. Am dorit să păstrăm spiritul și idea primei cărți însă cu o investiție financiară mai mică în ceea ce privește producția. După prima ediție, exista un stoc suficient de hârtie manuală rămasă pe care am decis să o folosim pentru copertă. De asemenea am vrut să păstrăm cât mai mult din calitățile fizice ale acestor coli, așa că ne-am propus să nu tăiem marginile neregulate ale hârtiei. Acest aspect, care oferă foarte multă ‚căldură
obiectului, este extrem de complicat deoarece face ca registrul tiparului să fie foarte greu de controlat. Știam de la prima carte că această hârtie nu poate fi tipărită offset, așa că am decis să folosim tipar înalt, însă după câteva teste am constatat că hârtia absoarbe foarte mult cerneala tipografică, iar gradul de absorbție diferă de la coală la coală. În final coperta a fost serigrafiată și asta s-a dovedit a fi soluția ideală.


Hârtia manuală folosită pentru copertă este destul de fragilă așa că am construit și o casetă care să o protejeze. Caseta a fost confecționată din carton duplex cu o față colorată, lucioasă și cu spatele alb necretat. Pentru a minimiza frecarea dintre copertă și casetă am decis să tipărim pe dosul cartonului, lăsând fața lucioasă pe interior. Ca un detaliu suplimentar, culoarea folosită pentru serigrafia coperții este aceiași cu cea din interiorul casetei.

Atunci când vorbește despre lucrările sale, eL Seed spune mereu că cel mai important lucru este conexiunea cu oamenii pe care îi întâlnește. Am aflat că acest lucru este foarte importat și atunci când faci cărți și îndrăznesc să cred că este valabil în general. Am avut șansa să cunosc și să colaborez cu doi oameni foarte pasionați, un autor și un tipograf. Am lucrat împreună, respectându-ne fiecare zonele de competență și cu un scop comun: standardele meseriilor noastre și calitatea cărții pe care o facem.

Cu toate astea, nu am lucrat într-un vacuum de circumstanțe ideale, fără termen limită sau buget. Aceste aspecte au fost luate în calcul la fiecare pas, însă nu au fost decisive. Ne-am permis să experimentăm, să încercăm idei noi, iar eu am învățat că este extrem de importat ca designer-ul și tipograful să cunoască și să înțeleagă cartea pe care o fac, că este esențial ca autorul și designerul să înțeleagă tehnologia din spatele tiparului, posibilitățile și limitările tehnologice și ca autorul și tipograful să înțeleagă importanța echilibrului și armoniei dintre literă, imagine, hârtie, cerneală și legătorie.



Ediția limitată
dimensiuni 240 x 291 mm
număr pagini 304

Editura Point à la Ligne, 2018
Casetă pictată de eL Seed

Concept și design Cătălina Zlotea
Fotografie Mahdi Khmili, Ouahid Berrehouma, Christina Dimitrova
Editor franceză Léa Marchetti
Editor engleză Anna Seaman
Editor foto Tudor Guță
Tipografie Fontegrafica, Milano, Italia
Hârtie Munken Polar, Fedrigoni Symbol Feelfree Gloss, Arjowiggins Matter Goya White și hârtie reciclată manual de Asociația pentru protecția mediului (A.P.E.) Manshiyat Nasr, Cairo
Litere Marco de Toshi Omagari și Mr Eaves XL Sans de Zuzana Licko
D&AD Awards 2019 Shortlist



Ediția a doua
dimensiuni 200 x 250 mm
număr pagini 200

Editura Point à la Ligne, 2019

Concept și design Cătălina Zlotea
Fotografie Mahdi Khmili, Ouahid Berrehouma, Christina Dimitrova
Editor franceză Léa Marchetti
Editor engleză Anna Seaman
Editor foto Tudor Guță
Tipografie Fontegrafica, Milano, Iltalia
Hârtie Munken Print White; coperta – hârtie reciclată manual de Asociația pentru protecția mediului (A.P.E.) Manshiyat Nasr, Cairo, Favini Bindakote Perla
Font Marco de Toshi Omagari și Mr Eaves XL Sans de Zuzana Licko


foto & text Cătălina Zlotea, Roald Aron

el Seed graphic front library

Despre autor

Cătălina Zlotea
Cătălina Zlotea este licențiată în design grafic (Universitatea de Arte București), publicitate (Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Jurnalism și stiințele Comunicării) și design de carte (Universitatea Reading, secția Typography și Graphic Communication). Lucrează ca graphic designer specializat în publicații și typography și ca cercetător în cadrul unui PhD la Universitea din Reading, UK.