15.04.2013 atelierul de grafică

Proiectul fotografului Dragoș Lumpan a început acum mai bine de 6 ani și încă nu s-a încheiat.
La modul cel mai simplist spus, artistul a umblat în rând cu oile și ciobanii ca să vadă care-i treaba. Excelentă dambla!
Finalul etapei călătoriilor a fost marcat și prin realizarea unui album pe care Dragoș l-a lucrat cu noi. Și ne-am bucurat! Nu a fost o lucrare ușoară, nici o colaborare comodă, am așezat și reașezat lucrurile de mai multe ori iar DVD-ul pentru tipar l-am scris noaptea, în al doișpelea ceas.
Dar a fost o întâlnire din care fiecare a avut câteva ceva de învățat. Și din care a rezultat o carte frumoasă, spunem noi. Și o prietenie.


Pentru că e o carte care e imposibil să nu vă placă, vrem să vă spunem și câte ceva din bucătăria și ingredientele acestei lucrări:
ne-a încântat relația constructivă în care comanditarul a avut o idee relativ clară despre ce își dorește și s-a documentat. Iar noi, atelierul de graficieni, am căpătat suficientă libertate cât să ne cufundam în subiect și să ne atașăm de lucrare. Astfel lucrurile s-au dezvoltat cumva organic.

știam că nu e o lucrare ușoară; trebuia să fie unul dintre punctele finale ale unui demers întins pe 5 ani, în 6 țări, în care artistul a strâns extrem de multă informație vizuală și nu numai; cartea noastră nu trebuia să fie una idilică ori pășunistă, nici greoaie, nici superficială, nici academică, nici tehnică, nici demonstrativă, nici prea plină, dar nici prea minimalistă și poetică.

am primit câteva sute de fotografii – o selecție "grosieră" din zecile de mii realizate de-a lungul anilor de călătorii; și tot a fost extrem de dificilă selecția finală; este și motivul pentru care am optat ca fotografiile mari de pe paginile de dreapta, ca și cele câteva full-spread-uri care străbat la intervale relativ regulate cartea, să fie însoțite de alte fotografii mai mici (întotdeauna pe pagina din stânga) care să nuanțeze sau să explice în plus anumite momente din viața transhumanță.

ne-am decis relativ repede, la sugestia fotografului-autor, ca formatul să fie unul orizontal; foarte potrivit cu subiectul, de altfel.

textul de dimensiuni foarte restrânse a fost tratat minimal. Am ales un font mai geometric, fără serifă, dar totuși elegant, Breuer Condensed care prin desfășurarea lui verticală face echipă bună cu dominanta orizontală a paginii; e condimentul discret care plasează lucrarea în lumea contemporană și care prin desenul precis combate orice senzație de idilism.

am avut multe seri și nopți de discuții, analize, mutări și permutări; a fost prima oară când am reușit să facem ceea ce ne propuneam aproape de fiecare dată la un album, când se apropie finalul: să printăm tot și să vedem, ca într-o expoziție, cum arată ansamblul, curgerea, desfășurarea; să schimbăm, să inversăm, să eliminăm; practic, să șlefuim lucrul mai bine; în final a „câștigat“ o soluție pe care nu am simțit-o la prima vedere, dar iată că albumul s-a așezat cum trebuie.

o altă provocare majoră a cărții a fost tiparul în afara României. Sătui de rateurile sau mediocritatea tiparnițelor autohtone, am fost extrem de încântați să experimentăm lucrul cu Italia, de această dată, mai exact cu o tipografie specializată în albume de fotografie. Și a meritat! (aveam să mai avem parte la începutul lui 2012 de o bucurie „tehnică“ similară, odată cu tipărirea cărții Iron Curtain Graphics în Germania).

a fost o carte făcută fără grabă (deși am scris documentul pentru tipar în cel mai ultim moment posibil!) și despre timpii lungi și cumva incredibili pentru zilele noastre, Dragoș explică acum: Acest album are două ediții. Prima este ediția gratuită care a fost susținută de ICR (prin Programul Cantemir pentru proiectul cultural Transhumanța). În România această ediție a fost oferită în timpul expoziției din 2012 de la MȚR.
Ediția pentru vânzare a fost sprijinită de AFCN. Această ediție este aproape identică cu prima; singura diferență este coperta: coperta galbenă este ediția ICR, coperta albastră: AFCN.  
Pentru a nu lansa în același timp o ediție gratuită și o ediție de vânzare, a fost necesară o vreme de așteptare. Acum a trecut un an de la expoziția „Ultima Transhumanță“ de la MȚR.
Sper ca ediția de acum să aibă un public mult mai larg față de expoziție și să ajungă acolo unde prima ediție nu a reușit.

Și, la anul, după ce se vor naște următorii miei, sper să ne revedem la filmul Transhumanța.

Și un amănunt demn de menționat: cartea s-a numărat printre volumele finaliste la secțiunea concept grafic la Gala Bun de Tipar 2012.


foto
© Dragoș Lumpan, Ciprian Isac

Proiect si fotografii
Dragoș Lumpan Publicat de Asociația Fotocabinet & GAV Coordonator de proiect Corina Lumpan Texte Caroline Juler, Marzia Verona, Ion Ghinoiu, Thede Kahl, Kenan Aydın, Tiberiu Vasilescu, Dragoș Lumpan Traduceri Caroline Juler, Annemarie Strihan, Corina Lumpan, Iulia Maria Niculae Concept grafic și realizare Atelierul de grafică – Carla Duschka, Ciprian Isac Prelucrare imagine Paul Constantin, Ionuț Macri, Dragoș Lumpan Tipărit la Editoriale Bortolazzi, Italia Hârtie Grandamatt 150 g Format 29 × 22 cm  Pagini 192 Literă Breuer Condensed – Typetrust
atelierul de graficăsemnează articolele care nu pot fi atribuite unei singure persoane din atelierul nostru. Asta înseamnă, fie că sunt lucrate de mai mulți oameni, fie că prezintă un punct de vedere comun.
Vizualizări: 2769

 

 


Tags:           

 

 

cosmina

16.04.2013 la 11:56

Intr-adevar o reusita in care nuantele, detaliile din spatele selectiei au facut diferenta! Felicitari si vom incerca sa va fim alaturi maine seara la Carturesti.

As mai adauga doar doua lucruri in plus listei pe care ati facut-o voi si care mi-au placut foarte mult: vorsatz-ul a fost foarte bine gandit din punctul meu de vedere si de asemenea un lucru care a determinat selectia, un amanunt discret si discretizat prin marimea fontului, dar cel care indica de fapt naratia si buna randuiala a imaginilor intr-o lectura orizontala... Nu-l voi spune evident! :) Doar e bine sa ne bucuram fiecare de propria reusita cumva... :)

Deci pe maine!

Apropo! Dati-ne si noua documentul sa il trimitem mai departe cu link pe graphicfront catre propriile contacte. Ne-am bucura sa stranga cat mai mult public aceasta a doua editie mai ales ca, din cate inteleg de la Dragos, nu e vorba doar despre carte in ceainarie ci si despre multe alte lucruri! Iar nu mai zic nimic ;)

Reply

Graphicfront vă recomandă ca opiniile exprimate să fie scurte şi la obiect. În general, nu trebuie să depăşească lungimea articolului original. Comentatorii trebuie să manifeste respect faţă de ceilalţi participanţi la discuţie şi să folosească un limbaj corect şi civilizat. Graphicfront îşi rezervă dreptul de a modifica sau respinge comentariile care nu întrunesc aceste cerinţe.

nume

adresa e-mail

introduceţi exact codul din imagine

trimite