14.03.2013 carla duschka

ANA BLIDARU » fondatoare/manager Urbanesc, director executiv One World Romania IDFF

Carla Duschka: Știm că la toate edițiile, pe lângă celelalte lucruri de care se ocupă un director executiv, te-ai ocupat și de imaginea fiecărui festival. Spune-ne, te rog, pe ce se sprijină intenția ta clară de a schimba felul cum arată totul în fiecare an?
Ana Blidaru: Am formație de fotograf și am lucrat în PR și comunicare. Din start cred că asta explică faptul că, după părerea mea, este foarte importantă imaginea cu care te prezinți în lume.
În 2007, când începusem să lucrăm la prima ediție a festivalului, când nu știam ce se va întâmpla sau cât va crește acest eveniment, am considerat important să avem un logo (pe care să-l păstram de la an la an), dar și un slogan și o imagine, care să spună ceva nou în fiecare an. Iar mesajele au evoluat firesc:
2008 – Îndrăznește să privești!
2009 – Gândește cu capul tău!
2010 - Alege să-ți pese!
2011 - O lume minunată?!
2012 - Filme brici
2013 - Pentru o karmă mai bună!
Am început prin a invita spectatorii să își facă curaj să se uite și la alte filme; să dea o șansă documentarului cu temă socială. Apoi, i-am încurajat să discute, să-și exprime o părere, să se gândească la problemele pe care le văd în jur. În al 3-lea an, i-am îndemnat să facă o alegere și să aleagă să le pese de ce se întâmplă în jur.
Apoi ne-am întrebat cu toții, dacă lumea în care trăim e chiar așa de minunată.
Anul următor am fost mai direcți și am spus verde în față: festivalul nostru aduce filme dure, filme brici. Iar 2013, în loc să fie an cu ghinion, ne vindem ca un produs care îți va face viața mai frumoasă.

CD: Anul acesta, spre deosebire de ceilalți ani, când totuși imaginea festivalului avea într-un fel trimitere la tema festivalului, la drepturile omului, acum ați ales o abordare total din altă zonă, din zona comercială, a detergenților. De unde această idee de împachetare, dacă mă pot exprima așa?
AB: Trăim într-o societate de consum. Suntem invadați de publicitate și produse care ne garantează o viață mai bună, mai fericită, fără griji sau celulită. Detergenți care fac hainele ca noi, mâncare care te face mai slab, electrocasnice care gătesc în locul tău, șampoane care te fac să te simți ca în vacanță.
De ce nu și un festival de film documentar care îți spală petele de prejudecată?
Vizualul este în mod evident inpirat din aceeași zonă publicitară – cum arată viața cu și fără One World Romania. Fără OWR ești supărat, încercănat și cu bube. OWR te înseninează și îți curăță karma.

CD: Nu e riscant să asociezi imaginea unui festival de film cu un pack, un lucru atât de folosit astăzi în societatea de consum?
AB: Nu mi se pare riscant. Din contră, chiar îmi place ce spui. Mi-aș dori ca festivalurile să devină un produs de consum... să fie la fel de "consumat" ca un detergent sau un suc.

CD: Poate că ar fi intersant de știut de la ce a pornit acest concept, sau poate are o legatură cu vreun film din festival? Are vreo legatură cu festivalul mare ONE WORLD (de la Praga)?
AB: Încă de la prima ediție a festivalului am considerat important să creăm o imagine a festivalului, care să nu se inspire de la One World Praga. Și tot ca un fel de regulă, sloganul și imaginea fiecărui an nu se pot lega direct de un film din selecție. Mai degrabă exprimă starea fiecărei ediții și spiritul în care filmele trebuie vizionate și discutate.
Anul acesta am pornit de la ideea de karmă stricată. Este din ce în ce mai întâlnită ideea de karmă bună, puncte de karmă și karmă stricată. One World Romania 2013 te ajuta să-ți cureți karma.


CD: Ce alternative ați avut pentru imaginea festivalului. Din ce idei s-a ales? Dacă se poate divulga.
AB: Crearea imaginii festivalului este un proces frumos în fiecare an. Alexandru Solomon propune conceptul sloganului. În echipă îl mai cizelăm până găsim exact cuvintele potrivite. În paralel începem discuțiile și încercările de vizual - acea imagine care poate potența mesajul sloganului. Și ștacheta e destul de ridicată, pentru că nu putem realiza ceva mai puțin interesant sau coerent decât anul trecut.
Cel mai mult îmi place faptul că reușim în fiecare an să lăsăm lucrurile să se așeze. De când stabilim sloganul până când definitivăm afișul trece mai mult de o lună... uneori chiar mai mult. O lună în care imaginea trece prin diferite stadii, în care reușesc să o uit pentru câteva zile apoi să o redescopăr și să o pot privi obiectiv. Îmi place foarte mult să îmi critic singură conceptele vizuale.
Odată conceptul gata, am început să lucrez cu doi magicieni ai Photoshop-ului - Daniel Bratosin și Marius Tatu. Dani a transformat festivalul într-un detergent, creând grafica cutiei - simbol al acestei ediții. Marius i-a stricat karma Alinei Berzunteanu (cea care pentru al doilea an consecutiv a devenit voluntar imaginea OWR), transformând-o prin procesare computerizată în acea femeie acră și buboasă, ce întruchipează karma proastă.
Deci n-aș putea spune că am avut alternative. Cred că pur și simplu am avut o idee și am încercat să o "rumegăm" cât mai bine.

CD: Totul este foarte bine pregătit, ca în fiecare an, mi se pare că v-ați gândit la toate. De la site-ul foarte bine populat, funcțional, mash-ul pe Centrul Ceh, până la catalog, spot, pachet de presă, etc. Știm că e o muncă uriașă. Aș vrea să te rog să spui, pentru toți cei care se ocupă de așa ceva: când ați început munca la acest festival. Mă refer la partea de grafică, art directing, lucru care ne interesează în mod direct.
AB: Așa cum îți spuneam mai devreme, am început să ne gândim la slogan în noiembrie. Iar imaginea finală a fost gata pe 1 februarie.
Marele avantaj este că deja, la a 6-a ediție, avem niște trasee destul de bine definite - știm materialele pe care le vom realiza; știm dimensiuni, detaliile tehnice și elementele vizuale de care avem nevoie. Când începem să lucrăm știm că acel vizual va trebui declinat în mai multe moduri. Știm de când facem vizualul că va trebui să funcționeze și la tipar, dar și la serigrafie, pentru tricouri; la dimensiuni de mash, dar și la insigne de 2,5 cm.

CD: Mulți din membrii echipei sunt aceiași de la an la an. Crezi într-o rezonanță la nivel de echipă care duce lucrurile înainte, sau fiecare se ocupă oarecum separat de ce are de făcut și apoi puneți lucrurile cap la cap?
AB: Echipa se schimbă de la an la an, pentru că lucrăm cu tineri, studenți, care terminând facultatea aleg să facă și altceva. Dar din fericire există un nucleu, o constantă a festivalului. Este o bucurie să lucrez cu acești oameni. Și asta e cel mai frumos. Ne place ce facem și ne place să petrecem timp împreună. În restul anului nu ne vedem neapărat des, dar pentru câteva luni există o simbioză minunată. Și da, în cazul celor din nucleu, fiecare face treaba sa separat. Chiar râdeam acum o lună, că dacă unul dintre noi n-ar mai veni a doua zi, s-ar alege praful... pentru că ceilalți habar n-au ce face. Alecu se ocupă de selecție și program, eu țin bugetul, grafica și producția, Oana are grijă de invitați, filme și organizare. Alex face tot ce ține de tehnică, cinematografe și transfer video. Aleca știe toți jurnaliștii și are grijă ca festivalul să fie cât mai prezent în media. Și cam așa arată lucrurile în ultimii 3 ani. Asta oferă o stabilitate și coerență organizării.

CD: Spotul are, mi se pare, un mesaj predominant: o spălare a creierului de prejudecăți. Evident e vorba de un agent de spălare, nu de un medicament. Nu v-ați temut de încărcătura peiorativă a acestui concept?
AB: Cred că aș putea spune că nu prea ne temem de posibilele interpretări greșite. Fiind destul de îndrăzneți în mesaje, în mod evident mai supărăm pe câte cineva. Anul trecut, cu imaginea cu ochiul și briciul (acea interpretare după Buñuel) am primit multe critici. Ni s-a spus că acea imagine este prea dură pentru a fi expusă în spațiul public.
Anul acesta, cu floricelele și karma bună, nu mai putem fi duri. Dar tot ridicăm niște semne de întrebare.
Revenind însă la spot - în primul rând trebuie să-i multumesc lui Vlad Ivanov, care de asemenea, s-a oferit voluntar să ne fie alături în această campanie. El întruchipează "durul căruia i s-au spălat petele de prejudecată" și care a început să se uite un pic în jur.


CD: Și în final, te rog, dă un sfat celor care se ocupă de imaginea unui eveniment. Cred că ar prinde bine cititorilor noștri.
AB: Cred că e o mare diferență între a fi doar art director pentru un proiect și a fi clientul. La mine este cazul ciudat în care eu sunt ambele... și cred că din multe puncte de vedere este mai greu. Dar marele avantaj este libertatea :)
În rest, ca sfat pot spune doar ceva - este foarte important ca în orice vizual să existe coerență! Elementele care compun imaginea unui eveniment trebuie să spună o poveste. Și apoi, trebuie să-ți placă ceea ce faci!

CD: Mulțumim, Ana!

Identitate vizuală One World Romania
Art director: Ana Alexandra Blidaru
Graphic designer: Daniel Bratosin
Procesare computerizată a imaginii: Marius Tatu
Spot: Liviu Puzdercă
Concept spot: Alexandru Solomon, Liviu Puzdercă
Copy spot: Viorela Mihai
Design website: Șerban Jipa
Actori: Alina Berzunţeanu & Vlad Ivanov


carla duschkaeste licențiată în arte plastice, grafică (studii universitare la Bucuresti și postuniv. la Berlin) având ca principală preocupare grafica de carte. Este grafician la Atelierul de grafică și asistent universitar în cadrul UNArte București. Este unul din fondatorii proiectului GF.
Vizualizări: 3232

 

 


Tags:

 

 

Graphicfront vă recomandă ca opiniile exprimate să fie scurte şi la obiect. În general, nu trebuie să depăşească lungimea articolului original. Comentatorii trebuie să manifeste respect faţă de ceilalţi participanţi la discuţie şi să folosească un limbaj corect şi civilizat. Graphicfront îşi rezervă dreptul de a modifica sau respinge comentariile care nu întrunesc aceste cerinţe.

nume

adresa e-mail

introduceţi exact codul din imagine

trimite