28.02.2012 carla duschka


Totul era gri în spatele Cortinei de Fier?! - nimic mai departe de adevăr!

Vești bune pentru pasionații de Grafică fără computer (și nu numai!): Atelierul de grafică are plăcerea să vă prezinte cea mai nouă - și specială! - lucrare din acest proiect: Iron Curtain Graphics, publicată la editura Gestalten - o colaborare care ne onorează!
Iron Curtain Graphics. Eastern European Design created without computers este o carte diferită, cu o altă abordare, selecție și structură pornind de la documentarea noastră pentru cele 2 volume GF. Vorbim aici de o ediție cu materiale în majoritate nepublicate încă, tiparită impecabil, într-un alt format. Grație și colaboratorilor din alte țări foste comuniste, am reușit să ajungem la o lucrare spectaculoasă care surprinde crâmpeie impresionante ale producțiilor grafice ce defineau vizual perioada Cortinei de Fier.
E un volum consistent și colorat care povestește multe lucruri noi despre o perioadă dificilă și sumbră în această părticică de lume - și asta unui public mult mai larg, întrucât cartea beneficiază de distribuție worldwide.
Cei dintre voi care cunosc această editură, intuiesc probabil deja cam despre ce tip de carte vorbim, iar celorlalți nu putem decât să le zgândărim curozitatea și interesul amintind direcția Gestaltendezvoltăm conținut pentru pasionații de cultură vizuală avangardistă de pretutindeni.


Despre această lucrare, editura spune: Iron Curtain Graphics prezintă o selecție de grafică, ilustrații și tipografie din perioada comunistă, toate surprinzător de inovative și colorate – o adevărată sursă de inspirație pentru elita designerilor contemporani ce aleg să-și construiască opera pe o bază a ideilor, conceptelor și tehnicii din trecut, mai degrabă decât din ultimele noutăți ale tehnicii computerizate.
Capitolele Propagandă, Protecția muncii, Cultură și divertisment, Educație și știință conțin afișe, semnalistică, dar și coperte de cărți sau reviste ce nu și-au pierdut de-a lungul timpului nimic din impactul lor visual. Aceste exemple sunt dovada creativității și a ingeniozității în ciuda (sau, tocmai datorită) restricțiilor impuse de un regim totalitar.


Angelo Mitchievici semnează prefața acestei cărți - un text excelent din care avem aici un scurt extras: Vocea propagandei, ca şi imaginea, invocă limpiditatea morală printr-o acurateţe a propoziţiilor simple de abecedar. Imobilitatea zâmbetelor, incantaţiile morale, umanismul butaforic, un optimism fardat transformă emfatic realitatea în statuar şi gesticulaţia în rit. În lumea secularizată a paradisului comunist, muncitorul este divinitatea invocată pentru a descătuşa energiile creatoare şi a dizolva prin exemplul său şi ultimele reziduuri burgheze ale vechiului regim. Expresie emblematică a titanismului proletar, Muncitorul se profilează pe fundaluri constructiviste, redimensionat la scara unei umanităţi superioare. Creat în retortele ideologice ale Partidului de către  „inginerii de suflete”, acest om nou, un om-maşină, populează o lume de utilaje grele pe care, asemeni cavalerilor medievali, le incorporează în echipamentul său războinic. Gestul simbolizant devine semnătura sa: palma transformată în pumn, pumnul încleştat pe steagul roşu, pe seceră sau ciocan, strângerea de mână parafând angajamente ideologice etc. Acest prototip emană forţa brută a uneltelor mari şi grele pe care le manipulează.
(…) Soluţiile estetice propuse nu exclud rafinamentul, severitatea liniei nu excomunică stilizarea şi o viziune de epură impune o scriitură aparte a gesticulaţiei artistice. Ceea ce constituia un plan secund, dimensiunea estetică, revine acum în prim plan când mesajul propagandistic s-a dizolvat într-un semn derizoriu şi inutil care nu mai convoacă nicio adeziune.



Prin urmare, dragi prieteni Graphicfront, pentru susținerea și încurajările voastre, iată că apar și altfel de recompense… sperăm să va bucure la fel de mult ca și pe noi!

Mai multe detalii despre carte aici
Cartea poate fi comandată online aici și va ajunge curând în librăriile Cărturești.




carla duschkaeste licențiată în arte plastice, grafică (studii universitare la Bucuresti și postuniv. la Berlin) având ca principală preocupare grafica de carte. Este grafician la Atelierul de grafică și asistent universitar în cadrul UNArte București. Este unul din fondatorii proiectului GF.
Vizualizări: 1724

 

 


Tags:             

 

 

cosmin manolache

29.02.2012 la 10:46

Ati trecut granita la nemti, carevasazica! Braaaavo! Si textul lui Angelo e bun.

Reply

Graphicfront vă recomandă ca opiniile exprimate să fie scurte şi la obiect. În general, nu trebuie să depăşească lungimea articolului original. Comentatorii trebuie să manifeste respect faţă de ceilalţi participanţi la discuţie şi să folosească un limbaj corect şi civilizat. Graphicfront îşi rezervă dreptul de a modifica sau respinge comentariile care nu întrunesc aceste cerinţe.

nume

adresa e-mail

introduceţi exact codul din imagine

trimite